♥ Welcome ♥

♥ Pn Belog ♥

My photo
Salam Doploh Doploh TiGa. Owner Blog Kejap Ade. Kejap Takde.

30 July, 2013

~ Malam Yang Di Nanti : Malam Lailatul Qadar ~


Semoga senantiasa berada didalam lindungan dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam Semuanya...
berbuka mkn ape td?? mesti sheeeedap kan? huhu..cma minggu ni shift mlm..ni pun masih kat opis.. huhuuuu

Sedar tak sedar... hari ni sudah pun masuk ramadhan ke 22.. bermakna kita sekarang berada di penghujung bulan ramadhan..Allah...pantas sungguh masa berlalu pergi.. :(


Dan di penghujung ramadhan ini jgk ada 1 malam yg di nanti... Malam Lailatul Qadar..
Untung u all yg blh g terawih + Qiamulail + menghabiskan hari2 terakhir ramadhan ni dgn amal ibadah..Cma ABC.. sehari b4 raya nnti kut blh pose semula... huhuhu... moga2 di beri kesempatan...

Apa itu  Malam Lailatul Qadar? 
Lailatul Qadar (Bahasa Arab: لیلة القدر‎) adalah satu malam yang khusus terjadi di bulan Ramadhan. Ayat al-Qur'an diturunkan pada malam ini. Malam ini disebut di dalam al-Qur'an dalam surah Al-Qadr, dan ia lebih baik daripada seribu bulan.

Doa Malam Lailatul Qadar
Sejarah ringkas Malam al-Qadar: 
Apabila sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. mengkagumi ibadah seorang umat Bani Israil yang beribadah selama 1,000 bulan, dengan beribadah pada malam hari dan berjihad pada siangnya, lalu Allah ‘Azza wa Jalla menurunkan surah al-Qadar yang menyatakan malam al-Qadar baik daripada 1,000 bulan. Ia adalah rahmat dan kurniaan Allah Ta’ala kepada Umat Nabi Muhammad s.a.w.

Seperti yg semua maklum, ibadah yg kita lakukan pada malam lailatul qadar ni,ibarat seribu bulan.. Bayangkanlah berapa banyak pahala yg kita bakal dapat..?
Allahhurabbi...sayang sungguh Allah swt terhadap hambanya...

Bagi perempuan yang haidh atau nifas, ucapkan zikir-zikir di bawah:
سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَلا إِلَهَ إلا اللهُ، وَاللهُ أَكْبَرُ


Notacomot~ Dengan itu, cma ingin mengajak sahabat2 blogger semua,sama2 memanfaatkan bulan yg penuh keberkatan ini.. semoga segala amal & ibadah kita di terima allah yg maha esa.. InsyaAllah... :)