Assalammualaikum & Hai…
Uols ade yg main kutu? Main kutu maksud CMa, Collect
duit reramai tetiap bulan yg dipersetujui, pastu bahagi la tiap2
bulan turn sapa yg dapat. bukan main kutu kepala yer.. hahahah.. :p
Macam CMa, contoh 10 orang main, RM100 kutipan
setiap seorg (termasuk punya turn) dapat la RM1000,10 bulan turutan kutunye. Cabut
undi, dan kendian DIPERSETUJUI oleh kesemua ahli (tiada unsur perjudian disini).
CMa main kutu sampai sekarang wehh.. hahaha… dari
bangku sekolah menengah lagi.. teringat kutu 50sen la,RM1 la..RM5 la.. paling
banyak RM10.
Ngeh ngeh ngeh… bila turn kita dapat tu, punya happy
tak terkata .. :p
Seumur hidup jujur, CMa x tau main kutu, hukum AKAD
nya adalah HARUS
(baca details kat bwh ye)
Pertama : Keharusan kaedah :-
أسلفني وأسلفك
Ertinya : "Kamu pinjamkan kepadaku
nescaya aku juga akan meminjamkan kepadamu kelak" (Mawahibul Jalil,
Al-Hattab, 4/395)
Menurut mazhab Maliki, konsep ini
dianggap makruh apabila ia memberikan manfaat kepada yang pemberi hutang lalu
ia haram, tetapi jika manfaat diperolehi oleh peminjam ia adalah harus.
Namun dalam bab ini kedua-dua pihak
mendapat manfaat yang sama rata. Justeru ia sewajarnya diharuskan. Inilah yang
diperolehi dari skim 'kutu' ini.
Kedua : Tidak termasuk dalam bentuk
faedah yang dilarang.
Kebanyakkan ulama berpendapat bahawa
tindakan ini adalah harus di sisi Syariah atas sebab ia tidak termasuk dalam pinjaman dengan
faedah yang dilarang oleh Shariah. Jumlah dan tempoh pinjaman juga
adalah serupa. Ini menjadikannya tiada sebarang lebihan manfaat yang boleh
menjadikannya haram.
Manakala syarat untuk memberi pinjam
semula tadi, jikapun ia dianggap sebagai satu manfaat namun ia adalah manfaat
yang sama kepada dua-dua pihak dan bukan hanya satu pihak yang boleh membawa
penindasan. Ia juga boleh dilihat dalam isu ‘Suftajah'. Demikian
menurut pendapat Ibn Qudamah, Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim. Malah diperjelaskan
lagi oleh Prof. Dr Nazih Hammad (Qadhaya Fiqhiyyah Mu'asiroh fi iqtisad
wal Mal, Nazih Hammad, hlm 230)
Ketiga : Riba diharamkan disebabkan
kerana zalim yang berlaku ke atas satu pihak.
Namun di dalam hal ni tiada sebarang
kezaliman berlaku kerana kedua-duanya mendapat jumlah, dan tempoh yang sama,
cuma di waktu yang berbeza sahaja.
Ibn Qayyim berkata :-
والشارع نهي عن
الربا لما فيه من الظلم
Ertinya : "Shariah melarang riba
disebabkan kerana kezaliman yang terdapat padanya" ('I'lam al-Muwaqqi'en,
1/386)
Adapun persepakatan dalam pinjaman
berbalas dengan jumlah dan tempoh sama ini tiada terkandung di dalamnya
sebarang zalim kepada mana-mana pihak. (Qadhaya Fiqhiyyah Mu'asiroh fi iqtisad
wal Mal, Nazih Hammad, hlm 231)
Perihal Cabutan Untuk Menentukan
Giliran
Permainan 'kutu' akan menjadi semakin
bersih dan baik jika giliran telah ditentukan dari awal agar semua pihak tidak
tertunggu-tunggu.
Namun, setakat pengamatan saya
berdasarkan perbincangan para ulama berkenaan asas 'undian' atau disebut dalam
bahasa 'Arab sebagai Qur'ah boleh dilakukan apabila semua
pihak mempunyai hak yang sama untuk terpilih. Hukumnya adalah harus dan tiada
unsur judi di situ. Nabi Muhammad SAW juga pernah mencabut undi untuk melihat
siapa dari kalangan isterinya yang akan terpilih untuk bermusafir bersama
baginda SAW.
Contoh lafaz akad main kutu :-
"aku hutangkan kamu sebayak RM100" dan jawab yang menerima
"aku hutang dari kamu sebanyak yg tersebut itu."
kalau bulan ni kita
dapat seribu..yang pemberi tu mesti ckp "Aku hutangkan kau seribu pada
bulan ni...so kita Akan jawab "aku terima
"aku serahkn
duit sebnyk sekian2..kepada kutu bin rayau....kutu jwb aku pn trima lah duit yg
sbnyk trsbt...
Macam akad jual
beli jer kekdahnye yer
Hihi.. cma baru
jer dapat duit kutu… beghase kayo la sekerjappppp.. :p
Main Kutu : Lafaz Akad Main Kutu (Pinjaman)
Lafaz Akad Main Kutu, Contoh Akad Main Kutu, Main
Kutu,Hukum Main Kutu, Akad Bermain Kutu,