Assalammualaikum...
Semoga senantiasa berada didalam lindungan dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam Weekend Semuanya...
Hari ni cma nk kongsi 1 artikel dgn uols semua..
bakal ibu bapa, yg sudah menjadi ibubapa..mahupun dlm perancangan..
utk cma sendiri pun jgk..
Semoga senantiasa berada didalam lindungan dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam Weekend Semuanya...
Hari ni cma nk kongsi 1 artikel dgn uols semua..
bakal ibu bapa, yg sudah menjadi ibubapa..mahupun dlm perancangan..
utk cma sendiri pun jgk..
Apakah anda mula merasa susah mengawal
tingkah laku anak anda?
Apakah anda dan pasangan sering tidak
sefahaman dalam mendidik anak anak?
Apakah anak anda sering merengek dan
memaksa untuk menuruti kemahuannya?
Apakah anak anda sering bergaduh antara
satu sama lain?
Apakah anda susah hati kerana anak anda
selalu menonton tv atau bermain PS?
Jika ada jawapan YA, sila baca tips
di bawah :
1. Tidak Pernah Bersalah
Sewaktu anak kita masih kecil dan
belajar untuk berjalan,mereka tanpa sengaja melanggar kerusi atau
meja. Lalu mereka menangis. Umumnya, yang dilakukan oleh ibubapa
supaya tangisan anak berhenti adalah dengan memukul kerusi atau meja yang tanpa
sengaja mereka langgar. Sambil berkata,
"Siapa yang nakal? Papa / Mama dah pukul kerusi / meja ... sudah cup .... cup ... diam ye ..
Akhirnya si anak pun terdiam.
Ketika proses pemukulan terhadap
benda-benda yang mereka langgar, sebenarnya kita telah mengajar anak kita
bahawa dia tidak pernah bersalah.
Yang salahnya orang atau benda
lain. Pemikiran ini akan terus dibawa sehingga dewasa. Akibatnya,
apabila terjadi perselisihan atau pertengkaran, yang salah adalah orang lain,
dan dirinya selalu betul. Akhirnya, orang lain yang tidak melakukan kesalahan
akan menerima hukuman.
Kita sebagai ibubapa baru menyedari
hal tersebut ketika si anak sudah mula melawan kepada kita. Perilaku
melawan ini terbentuk sejak kecil kerana tanpa sedar kita telah mengajarkan
untuk tidak pernah merasa bersalah.
Lalu, apa yang sebaiknya kita lakukan
ketika si anak yang baru berjalan melanggar sesuatu sehingga membuatnya
menangis?
Sebaiknya, ajarlah dia untuk
bertanggungjawab atas apa yang terjadi; katakanlah padanya (sambil mengusap
bahagian yang terasa sakit): "Sayang, kamu langgar
ya. Sakit? Lain kali hati-hati, jalan perlahan-lahan supaya tidak
terkena lagi. "
2. Berbohong Kecil
Mulanya anak-anak kita adalah anak
yang selalu mendengar kata ibubapanya.
Mengapa? Kerana mereka percaya
sepenuhnya kepada ibubapanya.
Namun, ketika anak meningkat dewasa,
dia sudah tidak menuruti arahan atau permintaan kita? Apa yang berlaku? Apakah anak kita sudah tidak percaya
lagi dengan perkataan atau ucapan-ucapan kita lagi?
Tanpa sedar kita sebagai ibubapa
setiap hari sering membohongi anak untuk mengelakkan kemahuannya. Salah
satu contoh pada waktu kita tergesa-gesa pergi ke pejabat di pagi hari, anak
kita ingin mengikut atau mengajak berjalan mengelilingi kawasan
perumahan. Apa yang kita lakukan? Apakah kita menjelaskan dengan
jawapan yang jujur? Atau kita memilih untuk berbohong dengan mengalihkan
perhatian si kecil ke tempat lain, selepas itu kita bergegas pergi? Atau
yang ekstrem kita mengatakan,
"Papa / Mama nk keluar kejap..kejap je...Sayang." Tapi
sebaliknya, kita pulang malam. Contah lain yang sering kita lakukan ketika
kita sedang menyuap anak makan kita,
"Kalau tak nak makan, nanti Papa/Mama tak bawa jalan-jalan"
Padahal secara logik antara
jalan-jalan dan cara / pola makan anak, tidak ada kaitan langsung.
Dari beberapa contoh di atas, jika
kita berbohong kecil , kesannya ternyata besar. Anak tidak akan percaya
lagi dengan kita sebagai ibubapa. Anak tidak dapat membezakan kenyataan
kita yang boleh dipercayai atau tidak. Akhirnya, anak menganggap semua
yang diucapkan oleh ibubapnya adalah bohong dan anak mula tidak menuruti segala
perkataan kita.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Berkatalah dengan jujur kepada
anak. Ungkapkan dengan penuh kasih dan pengertian:
"Sayang, Papa / Mama nak pergi kerja. Kamu
tidak boleh ikut."
Kita tak perlu merasa bimbang dengan
keadaan ini.Pastinya memerlukan lebih masa untuk memberi pemahaman kepada anak
kerana biasanya mereka akan menangis. Anak menangis kerana dia belum
memahami keadaan mengapa ibubapanya harus selalu pergi di pagi hari. Kita
harus bersabar dan beri pemahaman kepada mereka secara terus
menerus.
Perlahan-lahan anak akan memahami keadaan mengapa ibubapanya selalu pergi di pagi hari dan bila pergi bekerja, anak tidak boleh ikut. Sebaliknya bila pergi ke tempat selain pejabat, anak pasti diajak ibubapanya. Pastikan kita selalu jujur dalam mengatakan sesuatu. Anak akan mampu memahami dan menuruti apa yang kita katakan.
Perlahan-lahan anak akan memahami keadaan mengapa ibubapanya selalu pergi di pagi hari dan bila pergi bekerja, anak tidak boleh ikut. Sebaliknya bila pergi ke tempat selain pejabat, anak pasti diajak ibubapanya. Pastikan kita selalu jujur dalam mengatakan sesuatu. Anak akan mampu memahami dan menuruti apa yang kita katakan.
3. Banyak
Mengancam/Mengugut/Memberi Amaran
"Adik, jangan naik ke atas
meja! nanti jatuh dan tiada yang nak tolong! "
"Jangan ganggu adik, nanti Mama
/ Papa marah!"
Pada anak, pernyataan seperti
melarang atau perintah dan disuarakan dengan cara menjerit tanpa kita berganjak
dari tempat duduk atau tanpa kita menghentikan suatu aktiviti, kenyataan itu
sudah termasuk ancaman. Apa lagi jika ada ayat tambahan ".... nanti
Mama / Papa marah!"
Seorang anak sangat pandai dalam
mempelajari cara ibubapanya; dia boleh mengetahui cara ibubapanya mendidik,
memesongkan atau mengawal cara ibubapanya. Hal ini terjadi bila kita
sering menggunakan ancaman dengan kata-kata, namun selepas itu tidak ada
tindakan lanjut atau mungkin kita sudah lupa dengan ancaman-ancaman yang pernah
kita ucapkan.
Apa yang sebaiknya kita
lakukan? .
Kita tidak perlu menjerit-jerit
seperti itu. Dekati si anak, hadapkan seluruh tubuh dan perhatian kita
padanya. Tatap matanya dengan lembut, namun tunjukkan riak muka/ekspresi kita
tidak senang dengan tindakan yang mereka lakukan. Sikap itu juga
ditegaskan dengan kata-kata,
"Sayang, Papa / Mama minta supaya kamu boleh meminjamkan mainan ini pada adikmu.
Papa / Mama akan makin sayang dengan kamu. "
Tidak perlu dengan ancaman atau jeritan. Atau kita boleh juga menyatakan suatu pernyataan yang menjelaskan suatu akibat, contohnya
"Sayang, bila kamu tidak meminjamkan mainan in ke adikmu, Papa / Mama akan simpan mainan ini dan kamu berdua tidak boleh bermain. Mainan akan Papa / Mama keluarkan jika kamu pinjamkan mainan itu ke adikmu. "
Tepati kenyataan kita dengan tindakan.
"Sayang, Papa / Mama minta supaya kamu boleh meminjamkan mainan ini pada adikmu.
Papa / Mama akan makin sayang dengan kamu. "
Tidak perlu dengan ancaman atau jeritan. Atau kita boleh juga menyatakan suatu pernyataan yang menjelaskan suatu akibat, contohnya
"Sayang, bila kamu tidak meminjamkan mainan in ke adikmu, Papa / Mama akan simpan mainan ini dan kamu berdua tidak boleh bermain. Mainan akan Papa / Mama keluarkan jika kamu pinjamkan mainan itu ke adikmu. "
Tepati kenyataan kita dengan tindakan.
4. Bicara Tidak Tepat
Sasaran/Tidak Jelas Maksud
Pernahkah kita mengherdik anak dengan
ayat seperti,
"Papa / Mama tidak suka bila kamu begini / begitu!" Atau "Papa / Mama tidak mau kamu berbuat seperti itu lagi!"
Namun kita lupa menjelaskan secara terperinci dan dengan baik, hal-hal atau tindakan apa saja yang kita inginkan. Anak tidak pernah tahu apa yang diinginkan atau diperlukan oleh ibubapanya dalam hl seperti itu.Akibatnya anak terus mencuba sesuatu yang baru. Dari banyak percubaan yang dilakukannya, tetapi selalu dikatakan salah oleh ibubapanya
Hal ini mengakibatkan mereka mengulangi dengan sengaja untuk melakukan hal-hal yang tidak disukai oleh ibubapanya. Tujuannya untuk mrmbuat ibubapanya kesal sebagai mana anak juga kesal apabila tindakannya selalu salah di hadapan ibubapa.
"Papa / Mama tidak suka bila kamu begini / begitu!" Atau "Papa / Mama tidak mau kamu berbuat seperti itu lagi!"
Namun kita lupa menjelaskan secara terperinci dan dengan baik, hal-hal atau tindakan apa saja yang kita inginkan. Anak tidak pernah tahu apa yang diinginkan atau diperlukan oleh ibubapanya dalam hl seperti itu.Akibatnya anak terus mencuba sesuatu yang baru. Dari banyak percubaan yang dilakukannya, tetapi selalu dikatakan salah oleh ibubapanya
Hal ini mengakibatkan mereka mengulangi dengan sengaja untuk melakukan hal-hal yang tidak disukai oleh ibubapanya. Tujuannya untuk mrmbuat ibubapanya kesal sebagai mana anak juga kesal apabila tindakannya selalu salah di hadapan ibubapa.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Sampaikanlah hal-hal atau tindakan
yang kita inginkan atau perlukan ketika kita menegur perilaku atau hal yang
tidak kita sukai.Berkomunikasi dengan berkesan tentang hal atau perilaku yang
kita inginkan atau perlukan. Apabila mereka sudah melakukan segala perkara
atau perilaku yang kita inginkan atau perlukan, ucapkanlah terima kasih dengan
tulus dan penuh kasih sayang atas segala usahanya untuk berubah.
5. Menekankan pada Hal-hal yang
salah
Ramai ibubapa sering mengadu tentang
anak-anaknya tidak patuh dan suka bertengkar. Ketika anak bertengkar,
perhatian kita tertuju pada mereka, kita cuba melerai atau bahkan
memarahi.
Tapi apakah kita sebagai ibubapa pernah melihat ketika mereka sedang bermain dengan leka? Kita selalu menganggap bahawa tidak perlu menyapa mereka kerana mereka sedang leka.Situasi ini adalah salah, kerana akan menggalakkan mereka untuk bertengkar agar dapat menarik perhatian ibubapanya.
Tapi apakah kita sebagai ibubapa pernah melihat ketika mereka sedang bermain dengan leka? Kita selalu menganggap bahawa tidak perlu menyapa mereka kerana mereka sedang leka.Situasi ini adalah salah, kerana akan menggalakkan mereka untuk bertengkar agar dapat menarik perhatian ibubapanya.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Beri pujian setiap kali mereka sedang
seronok bermain, setiap kali mereka berkongsi mainan antara mereka dengan ayat
mudah difahami. Peluklah mereka sebagai tanda senang dan sayang.
6. Merendahkan Diri Sendiri
Apa yang anda lakukan jika melihat
anak anda bermain Tab lebih dari belajar? Mungkin ini ayat yang
sering kita ucapkan pada mereka,
"Tutup Tab itu, nanti papa marah bila dia balik kerja petang ni !"
Atau kita ungkapkan dengan kenyataan lain, namun tetap dengan bentuk yang mungkin ditakuti oleh anak. Contoh pernyataan ancaman diatas adalah ketika yang ditakuti adalah Papa.
"Tutup Tab itu, nanti papa marah bila dia balik kerja petang ni !"
Atau kita ungkapkan dengan kenyataan lain, namun tetap dengan bentuk yang mungkin ditakuti oleh anak. Contoh pernyataan ancaman diatas adalah ketika yang ditakuti adalah Papa.
Perhatikanlah ayat ancaman
tersebut. Kita tidak sedar bahawa kita telah mengajarkan pada anak bahawa
yang mampu untuk menghentikan mereka main Tab adalah bapanya, maksudnya hanya si
ayah saja yang ditakuti. Jangan hairan jika anak tidak mengendahkan perkataan
kita kerana kita tidak mampu menghentikan mereka bermain Tab.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Dekati anak, tatap matanya, dan
katakan dengan nada serius bahawa kita ingin dia berhenti main sekarang atau
berikan pilihan, contohnya :
"Sayang, Papa / Mama nak kamu mandi. Nak mandi sekarang atau lima minit lagi? "Bila jawapannya" lima minit lagi Pa / Ma ". Kita jawab kembali, "Baik, selepas lima minit kamu mesti mandi. Tapi jika tidak berhenti selepas lima minit, dengan terpaksa papa / mama akan simpan Tab sampai esok ".
Selepas lima minit, dekati si anak, tatap matanya dan katakan telah cukup lima minit. Jika anak tidak berganjak, teruskan menyimpan PS tersebut.
"Sayang, Papa / Mama nak kamu mandi. Nak mandi sekarang atau lima minit lagi? "Bila jawapannya" lima minit lagi Pa / Ma ". Kita jawab kembali, "Baik, selepas lima minit kamu mesti mandi. Tapi jika tidak berhenti selepas lima minit, dengan terpaksa papa / mama akan simpan Tab sampai esok ".
Selepas lima minit, dekati si anak, tatap matanya dan katakan telah cukup lima minit. Jika anak tidak berganjak, teruskan menyimpan PS tersebut.
7. Ibubapa Tidak Tegas
Mendidik anak bukan hanya
tanggungjawab para ibu atau bapa sahaja, tapi kedua-duanya. Ibubapa harus
mempunyai kata sepakat dalam mendidik anak-anaknya. Anak mudah menangkap
rasa yang menyenangkan dan tidak menyenangkan bagi dirinya.
Contoh, seorang ibu melarang anaknya menonton TV dan memintanya untuk menyiapkan kerja sekolah, namun pada masa yang sama, si bapa membela si anak dengan ayat tidak mengapa menonton TV terus agar anak tidak stress. Jika hal ini terjadi, anak akan menilai ibunya jahat dan bapanya baik, akibatnya setiap kali ibunya memberi perintah, ia akan mula melawan dengan berlindung dengan pembelaan bapanya. Begitu juga sebaliknya.
Di hadapan anak, jangan berbeza pendapat untuk hal-hal yang berkaitan dengan persoalan mendidik anak. Pada masa salah seorang dari kita sedang mendidik anak, maka pasangan kita harus menyokongnya. Contoh, ketika si ibu mendidik anaknya untuk berlaku baik terhadap si kakak, dan si ayah harus menyokong pernyataan, "Betul kata mama, Dik. kamu perlu sayang dan hormati kakak .... "
Contoh, seorang ibu melarang anaknya menonton TV dan memintanya untuk menyiapkan kerja sekolah, namun pada masa yang sama, si bapa membela si anak dengan ayat tidak mengapa menonton TV terus agar anak tidak stress. Jika hal ini terjadi, anak akan menilai ibunya jahat dan bapanya baik, akibatnya setiap kali ibunya memberi perintah, ia akan mula melawan dengan berlindung dengan pembelaan bapanya. Begitu juga sebaliknya.
Di hadapan anak, jangan berbeza pendapat untuk hal-hal yang berkaitan dengan persoalan mendidik anak. Pada masa salah seorang dari kita sedang mendidik anak, maka pasangan kita harus menyokongnya. Contoh, ketika si ibu mendidik anaknya untuk berlaku baik terhadap si kakak, dan si ayah harus menyokong pernyataan, "Betul kata mama, Dik. kamu perlu sayang dan hormati kakak .... "
8. Campur Tangan Datuk, Nenek, Saudara, atau Pihak Lain
Ibubapa berusaha untuk bertegas dan
sepakat satu sama lain dalam mendidik anak-anak, tiba-tiba ada pihak ke-3 yang
muncul dan cenderung membela si anak. Pihak ke-3 yang dimaksudkan seperti
datuk, nenek,bapa saudara, ibu saudara atau pihak lain di luar keluarga.
Seperti kebiasaan ke-7 (ibubapa tidak
tegas), kesan ke anak tetap negatif bila dalam satu rumah terdapat pihak luar
yang campur tangan dalam hal mendidik anak. Anak akan cenderung berlindung pada
orang yang membelanya dan juga cenderung melawan ibubapanya.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Pastikan dan yakinkan kepada siapa
pun yang tinggal di rumah kita untuk sepakat dalam mendidik dan tidak
mencampuri pada masa proses mendidik anak. Berikan penerangan dengan
bahasa yang boleh diterima baik oleh para pihak ke-3.
9. Menakutkan Anak
Kebiasaan ini dilakukan oleh ibubapa
semasa anak menangis dan berusaha untuk menenangkan dia. Kita juga
terbiasa mengugut anak untuk mengalihkan perhatiannya,
"Ada polis, tidak boleh beli mainan itu!"
Hasilnya memang anak sering kali berhenti merengek atau menangis, namun secara tidak sedar kita telah menanamkan rasa takut atau benci pada institusi atau pihak yang kita sebutkan .
"Ada polis, tidak boleh beli mainan itu!"
Hasilnya memang anak sering kali berhenti merengek atau menangis, namun secara tidak sedar kita telah menanamkan rasa takut atau benci pada institusi atau pihak yang kita sebutkan .
Sebaiknya, berkata dengan jujur dan
terangkan kepada anak seperti kita menerangkan kepada orang dewasa kerana
anak-anak juga mampu berfikir dewasa. Jika anak tetap memaksa, katakanlah
dengan penuh makna dan tataplah matanya, "Kamu boleh menangis, tapi papa /
mama tetap tidak akan membelikan gula-gula." Biarkan anak kita yang
memaksa tadi menangis hingga diam dengan sendirinya.
10. Ucapan dan Tindakan Tidak
Sesuai/Tidak Selaras
Konsisten diperlukan dalam
mendidk anak. Konsisten merupakan kesesuaian antara yang dinyatakan dan
tindakan. Anak mempunyai ingatan yang tajam terhadap suatu janji, dan ia
sangat menghormati orang-orang yang menepati janji baik untuk memberi hadiah
atau janji untuk memberi hukuman.
Jangan pernah menabur janji kepada anak dengan tujuan untuk memujuknya, agar ia mengikuti permintaan kita seperti segera mandi, selalu belajar, tidak menonton televisyen. Fikirlah terlebih dahulu sebelum berjanji sama ada kita benar-benar boleh memenuhi janji tersebut. Jika ada janji yang tidak boleh dipenuhi segeralah minta maaf, berikan alasan yang jujur dan minta dia untuk menentukan apa yang kita boleh lakukan bersama anak untuk menukar janji itu.
Jangan pernah menabur janji kepada anak dengan tujuan untuk memujuknya, agar ia mengikuti permintaan kita seperti segera mandi, selalu belajar, tidak menonton televisyen. Fikirlah terlebih dahulu sebelum berjanji sama ada kita benar-benar boleh memenuhi janji tersebut. Jika ada janji yang tidak boleh dipenuhi segeralah minta maaf, berikan alasan yang jujur dan minta dia untuk menentukan apa yang kita boleh lakukan bersama anak untuk menukar janji itu.
11. Hadiah untuk Kelakuan Buruk
Anak
Acapkali kita tidak konsisten dengan
kenyataan yang pernah kita nyatakan. Bila hal ini terjadi, tanpa kita
sedari kita telah mengajar anak untuk melawan kita.Contoh klasik dan sering
terjadi adalah pada saat kita bersama anak di tempat awam, anak merengek
meminta sesuatu dan rengekannya menjadi jeritan dan ada gerak
perlawanan.
Anak terus mencari akal agar keinginannya dipenuhi, dan menyebabkan kita malu. Pada masa inilah kita seringkali kalah kerana tidak sabar lagi dengan rengekan anak kita.Akhirnya kita mengiyakan keinginan si anak.
"Ya sudah; kamu ambil satu pemainannya. Satu saja ya! "
Anak terus mencari akal agar keinginannya dipenuhi, dan menyebabkan kita malu. Pada masa inilah kita seringkali kalah kerana tidak sabar lagi dengan rengekan anak kita.Akhirnya kita mengiyakan keinginan si anak.
"Ya sudah; kamu ambil satu pemainannya. Satu saja ya! "
Kenyataan tersebut adalah sebagai
hadiah bagi perilaku buruk si anak. Anak akan mempelajarinya dan mengulangi
pada hari lain bahkan mungkin dengan cara yang lebih lagi.
Menghadapi keadaan seperti ini,
tetaplah konsisten; tidak perlu malu atau takut dikatakan sebagai ibubapa yang
tidak mwngawal anaknya. Ingatlah selalu bahawa kita sedang mendidik anak,
apabila kita konsisten dan tegas anak tidak akan mengulangi lagi. Teruskan KONSISTEN dan pantang menyerah! Apapun alasannya, jangan pernah memberi
hadiah pada perilaku buruk si anak.
12. Rasa Bersalah Kerana Tidak Boleh
Memberikan yang Terbaik
Kehidupan metropolitan telah memaksa
sebahagian besar ibubapa banyak menghabiskan masa di pejabat dan di jalan raya
daripada bersama anak.Terbatasnya masa inilah yang menyebabkan ramai ibubapa
merasa bersalah atas situasi ini. Akibat dari perasaan bersalah ini, kita,
membenarkan perangai buruk anak dengan ungkapan yang sering dilontarkan,
"Biarlah dia seperti ini mungkin kerana saya jarang meluangkan masa dengannya ..."
"Biarlah dia seperti ini mungkin kerana saya jarang meluangkan masa dengannya ..."
Semakin kita merasa bersalah terhadap
keadaan, semakin banyak kita menyemai tingkah laku buruk anak. Semakin
kita maklum tingkah laku buruk anak, anak juga akan semakin sering
melakukannya. Sebahagian besar tingkah laku anak bermasalah yang pernah
saya (penulis) hadapi banyak berpunca dari cara ibubapa berfikir yang seperti
ini.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Kita tidak boleh membandingkan
keadaan sosial ekonomi dan masa kita dengan orang lain. Setiap keluarga
mempunyai masalah yang tersendiri. Ada orang yang punya kelebihan dari
segi kewangan tapi kesuntukan masa bertemu dengan anak, dan sebaliknya.
Jangan pernah memikirkan hal yang tidak baik. Lakukanlah pendekatan berkualiti jika kita hanya mempunyai sedikit masa; gunakan masa yang minimum itu untuk berkongsi sepenuhnya dengan anak. Memang tidak mudah tapi lakukanlah demi mereka dan keluarga kita, anak akan terbiasa.
Jangan pernah memikirkan hal yang tidak baik. Lakukanlah pendekatan berkualiti jika kita hanya mempunyai sedikit masa; gunakan masa yang minimum itu untuk berkongsi sepenuhnya dengan anak. Memang tidak mudah tapi lakukanlah demi mereka dan keluarga kita, anak akan terbiasa.
13. Mudah menyerah dan pasrah
Setiap manusia mempunyai watak yang
berbeza-beza, ada yang lembut dan ada yang keras.Kebanyakan ciri watak
yang dimiliki oleh ibubapa adalah kurang tegas, mudah menyerah, selalu takut
salah dan cenderung mengalah/pasrah.
Konflik ini biasanya berlaku bila mempunyai anak yang berwatak keras. Akibatnya, si anak jauh lebih dominan untuk mempengaruhi keputusan dan ibubapa sukar mengawal tingkah laku anaknya dan cenderung pasrah.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Konflik ini biasanya berlaku bila mempunyai anak yang berwatak keras. Akibatnya, si anak jauh lebih dominan untuk mempengaruhi keputusan dan ibubapa sukar mengawal tingkah laku anaknya dan cenderung pasrah.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Belajar dan berusaha dengan keras
untuk menjadi lebih tegas dalam mengambil keputusan, tingkatkan watak keteguhan
hati dan pantang menyerah. Jika perlu, ambil orang yang kita anggap tegas
untuk jadi penasihat harian kita.
14. Marah Yang Berlebihan
Kita seringkali menyamakan antara
mendidik dengan memarahi. Perlu diingat, memarahi adalah salah satu cara
mendidik yang paling buruk.Pada saat memarahi anak, kita bukan sedang mendidik
mereka, melainkan melepaskan geram atau kekesalan kerana kita tidak boleh mengatasi
masalah dengan baik. Marah juga hanya usaha untuk melemparkan kesalahan
pada pihak lain.
[dan biasanya yang lebih lemah seperti anak-anak].
[dan biasanya yang lebih lemah seperti anak-anak].
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Jangan bercakap ketika
marah! Jadi tahanlah dengan cara yang selesa untuk kita lakukan seperti
masuk bilik mandi atau ke mana-mana sehingga marah reda. Yang perlu
dilakukan adalah bicara "tegas" bukan bicara "keras".
Bicara yang tegas adalah dengan nada yang rata, dengan serius dan menatap wajah serta matanya dalam dalam. Bicara tegas adalah bicara pada ketika fikiran kita rasional, sedangkan bicara keras adalah pada masa fikiran kita dikuasai emosi.
Bicara yang tegas adalah dengan nada yang rata, dengan serius dan menatap wajah serta matanya dalam dalam. Bicara tegas adalah bicara pada ketika fikiran kita rasional, sedangkan bicara keras adalah pada masa fikiran kita dikuasai emosi.
Satu contoh lagi yang kurang baik,
ketika marah biasanya kita emosi dan mengucapkan / melakukan hal hal yang kelak
kita sesali, setelah ini terjadi, biasanya kita akan menyesal dan berusaha
memperbaikinya dengan membolehkan hal-hal yang sebelumnya kita
larang.
Bila hal ini berulang kali, maka anak kita akan selalu berusaha memancing marah kita, dan kesudahannya si anak menikmati hasilnya. Anak yang sering dimarahi tidak akan jadi lebih baik.
Bila hal ini berulang kali, maka anak kita akan selalu berusaha memancing marah kita, dan kesudahannya si anak menikmati hasilnya. Anak yang sering dimarahi tidak akan jadi lebih baik.
15. Ego Untuk Menyapa
Kita pasti pernah mengalami bahawa
kita terlanjur marah besar pada anak, biasanya marah terbawa lebih dari sehari,
akibat dari rasa kesal yang masih tersisa dan rasa ego, kita enggan menyapa
anak kita. Masing-masing menunggu untuk memulakan kembali hubungan yang
normal.
Apa yang perlu kita lakukan agar
komunikasi kembali ok? Siapa yang seharusnya memulakan? Kita
sebagai ibubapalah yang seharusnya memulakan masa anak mula menunjukkan
tanda-tanda perdamaian dan mengikuti keinginan kita. Dengan cara ini kita
dapat menunjukkan kepada anak bahawa kita tidak suka pada sikap anak, bukan
pada peribadinya.
16. Memaklumi/Menerangkan yang
tidak kena pada tempatnya
Ini biasanya berlaku pada kebanyakan
ibubapa konservatif. Contohnya melihat anak lelaki yang suka mengusik, nakal,
ibubapa suka mengatakan,
"Alah, anak lelaki memang begitu" atau ketika melihat kakak dan adik bertengkar, ibunya berkata "maklumlah ... nama pun budak2". Atau ketika si anak memukul teman, ibubapa masih juga membela dengan mengatakan " alah..biasalah tu budak2.."
"Alah, anak lelaki memang begitu" atau ketika melihat kakak dan adik bertengkar, ibunya berkata "maklumlah ... nama pun budak2". Atau ketika si anak memukul teman, ibubapa masih juga membela dengan mengatakan " alah..biasalah tu budak2.."
Bila kita selalu membela tindakan salah yang dilakukan anak-anak, automatik si anak berfikir sikapnya betul, dan akan menjadi teruk jika terbawa sehingga ke dewasa.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Tidak perlu menerangkan hal yang
tidak perlu, kita harus mendidik setiap anak sesuai dengan sifatnya.Setiap anak boleh dididik dengan tegas [ingat: bukan keras]
sejak usia 2 tahun.
Semakin awal usianya, semakin mudah untuk dikendalikan dan diajak kerjasama. Anak kita akan bekerjasama jika kita selalu mengajaknya dialog dari hati ke hati, tegas, dan konsisten. Ingat, tidak perlu menunggu sehingga usianya dewasa, kerana semakin bertambah usia, semakin tinggi tahap kesukaran untuk mengubah sikap buruknya.
Semakin awal usianya, semakin mudah untuk dikendalikan dan diajak kerjasama. Anak kita akan bekerjasama jika kita selalu mengajaknya dialog dari hati ke hati, tegas, dan konsisten. Ingat, tidak perlu menunggu sehingga usianya dewasa, kerana semakin bertambah usia, semakin tinggi tahap kesukaran untuk mengubah sikap buruknya.
17. Penggunaan istilah yang
tidak jelas maksudnya
Ibubapa kerap menggunakan kenyataan
seperti "Jaga ye, kalau kamu nak ikut mama / papa, tidak boleh
nakal!" Atau, "Ingat, kalau nanti ikut dengan mama / papa, jangan
memalukan mama", boleh juga terungkap , "kalau nak jalan jalan ke
taman permainan, jangan bt perangai ya".
Tanpa disedari kita sering
menggunakan istilah yang sukar difahami atau bermakna lain. Istilah ini
akan mengelirukan anak kita. Dalam hati mereka bertanya apa yang dimaksudkan
dengan nakal, tingkah laku apa yang termasuk dalam kategori nakal, begitu pula
dengan istilah "jgn buat perangai", tingkah laku apa yang
termasuk kategori "bt perangai". Anak menjadi keliru.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Bercakap dengan jelas dan tertentu,
Contohnya
"Sayang, kalau kamu nak ikut mama / papa, tidak boleh minta mainan, gula-gula, dan tidak boleh menjerit di juruwang seperti dulu ye".
ini penting agar anak mengetahui batasan-batasan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan, serta jangan lupa bersetuju apa akibatnya bila perjanjian ini dilanggar.
"Sayang, kalau kamu nak ikut mama / papa, tidak boleh minta mainan, gula-gula, dan tidak boleh menjerit di juruwang seperti dulu ye".
ini penting agar anak mengetahui batasan-batasan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan, serta jangan lupa bersetuju apa akibatnya bila perjanjian ini dilanggar.
18. Mengharap Perubahan Segera
Kita terbiasa hidup dalam budaya yang
serba segera, seperti mee segera, susu segera, minuman segera. Sehingga
bila anak berbuat salah, kita inginkan perubahan yang segera juga, contoh
ketika biasa terlambat bangun, tidak mengemas tempat tidur, sukar dimandikan,
kita ingin agar anak kita berubah mendadak dalam jangka masa sehari.
Apabila kita sering memaksa perubahan
pada anak kita dalam waku singkat, kemungkinan besar anak sukar
memuaskan. Dan ketika dia gagal dalam memenuhi keinginan kita, anak akan
kecewa dan tidak yakin boleh melakukannnya lagi.
Akibatnya dia memilih untuk melakukan perlawanan seperti banyak memberi alasan, acuh tak acuh, atau marah-marah pada adiknya.
Akibatnya dia memilih untuk melakukan perlawanan seperti banyak memberi alasan, acuh tak acuh, atau marah-marah pada adiknya.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Jika kita mengharapkan perubahan pada
anak, berilah masa untuk setiap fasa perubahan yang rasional untuk boleh
dicapainya. Elakkan membuat target perubahan yang tidak mungkin boleh
dicapainya.
Ajaklah dia untuk melakukan perubahan dari hal yang paling mudah. Biarkanlah dia memilih hal yang paling mudah untuk diubah. Kejayaannya untuk melakukan perubahan tersebut boleh memotivasikan anak untuk melakukan perubahan lain yang lebih sukar. Puji dan jika perlu raikan kejayaan yang dicapainya, sekecil dan semudah apapun perubahan itu.
ini untuk menunjukkan betapa seriusnya perhatian kita terhadap usaha yang telah dilakukannya. Tumpukan perhatian dan pujian kita pada usahanya, bukan pada hasilnya.
Ajaklah dia untuk melakukan perubahan dari hal yang paling mudah. Biarkanlah dia memilih hal yang paling mudah untuk diubah. Kejayaannya untuk melakukan perubahan tersebut boleh memotivasikan anak untuk melakukan perubahan lain yang lebih sukar. Puji dan jika perlu raikan kejayaan yang dicapainya, sekecil dan semudah apapun perubahan itu.
ini untuk menunjukkan betapa seriusnya perhatian kita terhadap usaha yang telah dilakukannya. Tumpukan perhatian dan pujian kita pada usahanya, bukan pada hasilnya.
19. Bukan Pendengar yang Baik
Sebahagian besar ibubapa adalah bukan
pendengar yang baik bagi anak anaknya.Benarkah? Bila ada suatu masalah
yang terjadi pada anak, ibubapa lebih suka menyampuk, terus menasihati tanpa
bertanya permasalahannya serta asal usul kejadiannya.
Sebagai contoh, anak kita baru saja
pulang sekolah yang sepatutnya pulang waktu tengahari tetapi sampai di rumah
pada waktu petang. Ibubapa menjadi risau dan menunggu kepulangan
anak. Ketika anak kita sampai dan masih penat, kita terus
menyambutnya dengan pelbagai pertanyaan dan bebelan.
Bila anak hendak bicara, kita selalu memotongnya. Akibatnya anak tidak ingin bercakap dan marah pada kita.Bila kita tidak berusaha mendengar mereka, maka mereka pun akan bersikap seperti itu pada kita dan akan belajar mengabaikan kita.
Bila anak hendak bicara, kita selalu memotongnya. Akibatnya anak tidak ingin bercakap dan marah pada kita.Bila kita tidak berusaha mendengar mereka, maka mereka pun akan bersikap seperti itu pada kita dan akan belajar mengabaikan kita.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Jika kita tidak ingin hal ini
terjadi, maka mulai saat ini jadilah pendengar yang baik. Dengarkan setiap
ucapannya. Ajukan soalan-soalan untuk menunjukkan minat kita akan
persoalan yang dihadapinya.
20. Selalu menuruti permintaan anak.
Apakah anak kita adalah anak
tunggal? Atau anak lelaki yang ditunggu-tunggu dari beberapa anak
perempuan kakak-kakaknya? Atau mungkin anak yang sudah bertahun-tahun
ditunggu tunggu? Fenomena ini seringkali menjadikan ibubapa teramat sayang
pada anaknya sehingga apa saja kemahuan dituruti.
Seperti Raja Kecil, semakin hari
tuntutannya semakin banyak dan kuat, jika menjadi kebiasaan akan sukar
dibendung. Anak yang dididik dengan cara ini akan menjadi anak yang ego,
tidak ingin bertolak ansur, dan tidak boleh bersosial.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Betapa sayangnya kita pada anak,
janganlah pernah mengamalkan cara didikan seperti ini. Rasa sayang tidak
perlu di tunjukkan dengan menuruti segala kemahuannya.
Jika kita sayang, maka kita harus mengajar tentang nilai baik dan buruk, yang benar dan yang salah, yang boleh dan yang tidak boleh. Jika tidak, rasa sayang kita akan membuatnya jadi anak yang mementingkan diri sendiri.
Jika kita sayang, maka kita harus mengajar tentang nilai baik dan buruk, yang benar dan yang salah, yang boleh dan yang tidak boleh. Jika tidak, rasa sayang kita akan membuatnya jadi anak yang mementingkan diri sendiri.
21. Terlalu Banyak Larangan
Ini adalah bertentangan dari
kebiasaan di atas. Ibubapa jenis ini cenderung menjadikan anak
seperti apa yang kita inginkan secara SEMPURNA, kita cenderung membentuk anak
kita sesuai dengan keinginan kita; anak kita harus begini tidak boleh begitu;
dilarang melakukan ini dan itu.
Sehingga anak tidak tahan lagi dengan
cara kita, dia pun akan memberontak, baik dengan cara menyakiti
diri,memberontak dalam diam atau dengan terbuka. Oleh itu, kurangkan sifat
kesempurnaan kita, berilah izin kepada anak untuk melakukan perkara yang baik
dan positif.
Berlatih untuk selalu berdialog agar kita boleh melihat dan memahami sudut pandang orang lain. Bangkit dengan situasi saling mempercayai antara anak dan kita. Kurangkan jumlah larangan yang berlebihan dengan meminta pertimbangan pada pasangan kita.
Gunakan kesepakatan untuk memberikan batas yang lebih baik. Contoh,
"kamu boleh keluar tapi jam 9 malam harus tiba di rumah. Jika kemungkinan pulang lambat, segera beritahu Papa / Mama."
Berlatih untuk selalu berdialog agar kita boleh melihat dan memahami sudut pandang orang lain. Bangkit dengan situasi saling mempercayai antara anak dan kita. Kurangkan jumlah larangan yang berlebihan dengan meminta pertimbangan pada pasangan kita.
Gunakan kesepakatan untuk memberikan batas yang lebih baik. Contoh,
"kamu boleh keluar tapi jam 9 malam harus tiba di rumah. Jika kemungkinan pulang lambat, segera beritahu Papa / Mama."
22. Terlalu Cepat Membuat
Kesimpulan
Ini adalah kesan akibat tidak menjadi
pendengar yang baik. Kita kerap memotong perbualan ketika anak sedang
memberi penjelasan, dan akan membuat kesimpulan akhir yang biasanya akan
memburukkan atau mengecewakan anak.
Padahal kesimpulan kita belum tentu benar, dan seandainya benar, cara seperti ini akan menyakitkan hati anak kita.
Padahal kesimpulan kita belum tentu benar, dan seandainya benar, cara seperti ini akan menyakitkan hati anak kita.
Seperti contoh anak yang balik lewat.
Anak terlambat balik dan hendak menjelaskan sebabnya, kita memotong ayatnya
dengan ungkapan, "Sudah! jangan bagi alasan " atau " Ah,
Papa / Mama tahu, kamu pasti menyimpang ke tempat lain kan?! ".
Jika kita melakukan kebiasaan ini terus menerus, anak akan berfikir kita adalah ibubapa yang tidak mahu memahami keadaan dan menjengkelkan. Lalu mereka tidak ingin bercerita atau bercakap lagi, dan akibat anak akan benar-benar melakukan hal-hal yang kita tuduhkan padanya. Anak tidak ingin mendengar nasihat kita lagi, dan pada tahap yang paling teruk, dia akan pergi ketika kita sedang berbicara padanya.Pernahkah anda mengalami hal ini?
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Jangan pernah memotong percakapan dan
membuat kesimpulan terlalu awal.Tak seorang pun yang suka bila percakapannya
dipotong, apalagi ceritanya disimpulkan oleh orang lain.
Dengarkan, dengarkan, dan dengarkan sambil memberikan tanggapan positif dan bersemangat. Ada masanya kita akan diminta untuk bercakap, tentunya setelah anak selesai dengan ceritanya. Bila anak sudah membuka soalan, "bagaimana,ibu/ayah?" Ertinya dia sudah sedia untuk mendengar pertuturan atau komen kita.
23. Mengungkit Kesalahan Masa Lalu
Akibat bukan pendengar yang baik dan
terlalu cepat membuat kesimpulan akan berlanjutan dengan hal yang menyakitkan
hati anak, dengan mengungkit rekod kesalahan yang pernah dibuat oleh
anak. Contohnya, "kan Papa / Mama dah cakap? Kamu tidak pernah
nak mendengar, sekarang tengok apa dah jadi. Jadi kena dengar cakap mama /
papa".
Kita berharap dengan mengungkit
kejadian masa lalu, anak akan belajar dari kesilapan. Namun yang terjadi
adalah sebaliknya, anak akan sakit hati dan berusaha mengulangi kesalahannya
sebagai tindakan balasan dari sakit hatinya.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Jika kita tidak ingin anak
berkelakuan buruk lagi, janganlah diungkit-ungkit masa lalunya. Cukup
dengan tatapan mata, jika perlu rangkullah dia. Ikutlah berempati sampai
dia mengakui kesalahan dan kekeliruannya.
Ucapkan kenyataan seperti "manusia ituseringkali bt salah dan lupa, semoga ini menjadi pelajaran berharga buat kamu", atau "Papa / mama bangga kamu boleh mencari hikmah positif dari kejadian ini". Jika ini yang kita lakukan, anak akan lebih mendengar nasihat kita. Cuba dan buktikanlah!.
Ucapkan kenyataan seperti "manusia ituseringkali bt salah dan lupa, semoga ini menjadi pelajaran berharga buat kamu", atau "Papa / mama bangga kamu boleh mencari hikmah positif dari kejadian ini". Jika ini yang kita lakukan, anak akan lebih mendengar nasihat kita. Cuba dan buktikanlah!.
24. Suka Membandingkan
Hal yang paling menyakitkan adalah
ketika kita membandingkan dengan orang lain.Bila kita sedang berada di suatu
majlis dan bertemu dengan orang yang berpakaian hampir sama atau berwarna sama,
kita merasa tidak selesa untuk berdekatan.
Secara psikologi, kita sangat tidak
suka bila kehadiran kita baik secara fizikal atau sifat-sifat kita dibanding
dengan orang lain. Cuba ingat pengalaman kita bila ada orang yang
membandingkan kita, bagaimana perasaan kita saat itu?
Tetapi, kebanyakan ibubapa sering
melakukan hal ini pada anaknya - membandingkan anak yang malas dengan yang
rajin. Anak yang kemas dengan yang comot. Anak yang cekap dengan anak
yang lembap. Anak yang mendapat markah tinggi di sekolah dengan anak yang
markah rendah. Ayat yang sering terdengar biasanya seperti, "Cuba
kamu rajin belajar seperti adik, mesti markah kamu tidak seperti ini!".
Jika kita tetap melakukan kebiasaan ini, beberapa akibat akan berlaku; anak kita semakin tidak menyukai kita. Anak yang dibandingkan akan iri dan dengki dengan yang dibanding. Anak yang menjadi pembanding akan merasa sombong dan bongkak.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Tiap manusia dilahirkan dengan watak
dan sifat yang unik. Jangan sesekali membandingkan antara satu sama
lain. Catat perubahan setiap sikap anak. Jika ingin membandingkan,
bandingkanlah dengan sikap mereka di masa lalu, ataupun dengan nilai-nilai
ideal yang ingin mereka capai. Contohnya, "Eh, biasanya anak papa / mama
suka mengemas tempat tidur, kenapa hari ini tak ya?"
25. Sentiasa Betul dan Tahu Segalanya
Egosentrik (bersifat mementingkan keperluan sendiri sahaja (tanpa mengendahkan
keperluan orang lain) terjadi pada anak usia 1-3 tahun. Usia
tersebut adalah masa apabila anak merasa paling benar dan memaksakan
kehendaknya. Tapi sifat ini terbawa dan masih banyak dimiliki oleh
ibubapa.
Contoh ungkapan orang tua, "ah kamu ini masih hingusan, bukan tau apa soal hidup." Atau, "kamu tau tak, papa / mama ini sudah banyak makan asam garam kehidupan, jadi tak payah bagi nasihat dengan kami!".
Contoh ungkapan orang tua, "ah kamu ini masih hingusan, bukan tau apa soal hidup." Atau, "kamu tau tak, papa / mama ini sudah banyak makan asam garam kehidupan, jadi tak payah bagi nasihat dengan kami!".
Jika kita mempunyai kebiasaan seperti
ini, kita telah membuat proses komunikasi dengan anak ke arah jalan
buntu. Walaupun maksud kita adalah untuk menunjukkan kelebihan kita di
depan anak, tapi yang ditangkap anak adalah semacam kesombongan yang luar
biasa, dan tentu saja tak seorang pun ingin mendengar nasihat orang yang
sombong.
Apa yang seharusnya kita lakukan?
Seringkali usia dijadikan acuan
tentang banyaknya pengetahuan dan pengalaman. Pada zaman dulu hal ini
boleh jadi benar, namun sekarang, keadaan itu tidak berlaku lagi. Siapa
yang lebih banyak mendapatkan maklumat dan mengikuti kegiatan, maka dialah yang
lebih banyak tahu dan berpengalaman.
Jadi janganlah merasa menjadi orang
yang paling tahu, paling hebat, paling alim. Dengarkanlah setiap input
yang datang dari anak kita.
26. Saling Melepaskan Tanggungjawab
Mendidik anak menjadi tanggungjawab
ibubapa. Bila kedua belah pihak merasa kurang bertanggungjawab, maka
proses pendidikan anak akan terasa tempang dan jauh dari berjaya. Lagi teruk,
bila ibubapa sudah mula merasakan kesan perlawanan dari anak-anaknya, yang
sering terjadi malah saling menyalahkan satu sama lain.
Kenyataan yang kerap muncul adalah,
"kamu tak pandai nak mendidik anak", dan kemudian dibalas
"sedapnya bercakap, kamu sendiri selama ini ke mana?!". Jika
cara ini yang dipertahankan dalam keluarga, adakah menyelesaikan masalah? hasilnya, pasti ibubapalah yang akan menuai hasilnya, anak akan merasa
sikap buruknya adalah bukan kerana kesalahannya, tapi kerana ketidaksepakatan
ibubapanya.Jelas anak tidak akan merasa dididik malah semakin berkelakuan
buruk.
Apa yang seharusnya kita lakukan?
Hentikan saling
menyalahkan. Ambillah tanggungjawab sebagai ibubapa secara
seimbang.keberhasilan pendidikan terletak di tangan ibubapa. Pendidikan
adalah kerja sama pasukan, bukan individu. Jangan gunakan alasan
tidak ada masa, semua orang mempunyai masa 24 jam sehari, jadi aturlah masa
kita dengan berbagai macam cara dan berbincang selalu dengan pasangan kita.
kita dengan berbagai macam cara dan berbincang selalu dengan pasangan kita.
27. Kakak/Abang Harus Selalu
Mengalah
Kebiasaan anak yang lebih tua harus
selalu mengalah pada yang lebih muda. Seolah-olah hal itu sudah menjadi
budaya. Tapi sebenarnya, adakah dasar logiknya dan di mana prinsip
keadilannya?
Ada satu contoh nyata seperti
berikut:
Ada seorang kakak beradik, kakak
bernama Dita dan adik bernama Rafiq.Neneknya selaku pengasuh utama selalu
memarahi Dita ketika Rafiq menangis.Tanpa mengetahui siapa yang salah dan
benar, si Nenek selalu membela si adik dan meletakkan kesalahan pada
kakaknya. "Kenapa dengan kamu ini ? Sudah besar tapi tak nak
mengalah dengan adik. "Begitulah ucapan yang keluar dari mulut si
Nenek. Terkadang disertai dengan cubitan pada kakaknya.
Apa yang terjadi
selepas itu?
Dita menjadi anak yang tidak mempunyai rasa percaya diri. Dia pun mula membenci adiknya. Lama kelamaan Dita mula banyak melawan atas ketidakadilan ini, dan yang terjadi kemudian adalah kedua bersaudara ini makin sering bertengkar. Sementara Rafiq yang selalu dibela menjadi makin ego dan makin berani menyakiti kakaknya, selalu merasa benar dan memberontak.
Dita menjadi anak yang tidak mempunyai rasa percaya diri. Dia pun mula membenci adiknya. Lama kelamaan Dita mula banyak melawan atas ketidakadilan ini, dan yang terjadi kemudian adalah kedua bersaudara ini makin sering bertengkar. Sementara Rafiq yang selalu dibela menjadi makin ego dan makin berani menyakiti kakaknya, selalu merasa benar dan memberontak.
Apa yang seharusnya kita lakukan?
Anak perlu diajar untuk memahami
nilai benar dan salah atas perbuatannya.Nilai benar dan salah tidak mengenal
faktor usia. Benar selalu benar dan salah selalu salah berapa pun usia
pelakunya.Berlakulah adil. Ketahuilah
maklumat secara lengkap sebelum mengambil keputusan. Jelaskan nilai benar
dan salah pada anak.
28. Menghukum Secara Fizikal
Dalam keadaan emosi, kita selalu
sensitif dengan sikap anak, bermula dengan suara keras, dan kemudian meningkat
menjadi tindakan fizikal yang menyakiti anak.
Jika kita terbiasa dengan keadaan
ini, kita telah mendidiknya menjadi anak yang degil, suka menyakiti orang
lain dan memberontak.
Perhatikan jika mereka bergaul dengan rakan sebaya. Percaya atau tidak, anak akan meniru tindakan kita yang suka memukul. Anak yang suka memukul rakannya pada umumnya adalah anak yang sering dipukul di rumahnya.
Perhatikan jika mereka bergaul dengan rakan sebaya. Percaya atau tidak, anak akan meniru tindakan kita yang suka memukul. Anak yang suka memukul rakannya pada umumnya adalah anak yang sering dipukul di rumahnya.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Jangan pernah sekalipun menggunakan
hukuman fizikal kepada anak - mencubit, memukul, atau menampar bahkan ada juga
yang pakai alat seperti tali pinggang atau rotan.
Gunakanlah kata kata atau dialog, dan
jika cara dialog tidak berjaya maka cubalah nilai diri kita. Cari jenis
kebiasaan yang salah yang selama ini telah kita lakukan dan menyebabkan anak
kita berkelakuan seperti ini.
29. Menunda atau Membatalkan Hukuman
Kita semua tahu bahaya yang luar
biasa dari merokok, mula dari kanser, mati pucuk, gangguan kehamilan dan
janin. Tapi mengapa masih banyak yang tidak peduli dan tetap degil untuk
terus menjadi perokok? Jelas kerana akibat dari merokok itu terjadi
kemudian dan bukan ketika itu juga.
Begitu juga dengan anak
kita. Jika anda menjanjikan sebuah akibat hukuman atau hukuman bila anak
berkelakuan buruk, jangan menunggu masa yang terlalu lama, melambatkan, atau
bahkan membatalkan kerana alasan lupa atau kasihan.
Bila telah terjadi kesepakatan antara
kita dan anak seperti tidak boleh minta dibelikan gula-gula atau mainan dan
ternyata anak cuba cuba untuk merengek, kita ingatkan kembali pada kepadanya
tentang perjanjian yang kita buat bersama.
Anak biasanya akan berhenti merengek. Namun malangnya ketika anak berhenti merengek, kita menganggap masalah susah selesai dan akhirnya kita menunda atau bahkan membatalkan hukuman entah kerana lupa atau kasihan.
Apa akibatnya?
Anak akan mempunyai anggapan bahawa kita hanya bercakap kosong, maka mereka akan mempunyai kecenderungan untuk melanggar perjanjian kerana hukuman tidak dilaksanakan.
Anak biasanya akan berhenti merengek. Namun malangnya ketika anak berhenti merengek, kita menganggap masalah susah selesai dan akhirnya kita menunda atau bahkan membatalkan hukuman entah kerana lupa atau kasihan.
Apa akibatnya?
Anak akan mempunyai anggapan bahawa kita hanya bercakap kosong, maka mereka akan mempunyai kecenderungan untuk melanggar perjanjian kerana hukuman tidak dilaksanakan.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Jila kita sudah mempunyai kesepakatan
dan anak melanggarnya, maka sekatan perlu dilaksanakan, jika kita kasihan, kita
boleh mengurangkan hukumannya, dan usahakan hukumannya jangan bersifat fizikal,
tapi seperti pengurangan masa menonton tv, ataupun bermain video game.
Jika ada keinginannya yang tidak
dipenuhi, anak sering kali merengek, menangis, berguling dsb, dengan tujuan
memancing emosi kita yang akhirnya kita marah atau mengalah. Jika kita
terpancing oleh emosi anak, anak akan merasa menang, dan merasa boleh
mengendalikan ibubapanya.
Anak akan terus berusaha mengulanginya pada kesempatan lain dengan pancingan emosi yang lebih besar lagi.
Anak akan terus berusaha mengulanginya pada kesempatan lain dengan pancingan emosi yang lebih besar lagi.
Apa yang seharusnya kita lakukan?
Yang terbaik adalah diam, tidak
bercakap, dan tiada tindak balas. Jangan pedulikan rengekan anak
kita. Bila anak menangis katakan padanya bahawa tangisannya tidak akan mengubah
keputusan kita.
Bila anak tidak menangis tapi tetap masih membuat hal, kita katakan saja bahawa kita akan mempertimbangkan keputusan kita dengan syarat si anak tidak membuat hal lagi. Selepas pernyataan itu kita keluarkan, lakukan aksi diam. Tatap dengan mata pada anak, hingga ia berhenti mengadu/membuat hal. Proses ini memerlukan masa lebih dari 30 minit dan tabahlah untuk melakukannya.
Dalam proses ini kita jangan malu pada orang yang memperhatikan kita; dan jangan pula ada orang lain yang berusaha menolong anak kita yang sedang membuat hal tadi. SEKALI KITA BERHASIL MEMBUAT ANAK KITA MENGALAH, maka selanjutnya DIA TIDAK AKAN MENGULANGI untuk yang kedua kalinya.
Bila anak tidak menangis tapi tetap masih membuat hal, kita katakan saja bahawa kita akan mempertimbangkan keputusan kita dengan syarat si anak tidak membuat hal lagi. Selepas pernyataan itu kita keluarkan, lakukan aksi diam. Tatap dengan mata pada anak, hingga ia berhenti mengadu/membuat hal. Proses ini memerlukan masa lebih dari 30 minit dan tabahlah untuk melakukannya.
Dalam proses ini kita jangan malu pada orang yang memperhatikan kita; dan jangan pula ada orang lain yang berusaha menolong anak kita yang sedang membuat hal tadi. SEKALI KITA BERHASIL MEMBUAT ANAK KITA MENGALAH, maka selanjutnya DIA TIDAK AKAN MENGULANGI untuk yang kedua kalinya.
31. Menghukum Anak Saat Kita Marah
Hal yang perlu kita perhatikan dan
selalu ingat adalah jangan pernah memberikan hukuman apa pun pada anak ketika
emosi kita sedang memuncak. Pada saat emosi kita sedang tinggi, apa pun
yang keluar dari mulut kita, baik dalam bentuk kata-kata mahupun hukuman akan
lebih menyakiti dan menghakimi dan tidak menjadikan anak lebih
baik.
Kejadian tersebut akan terkesan pada anak biar pun telah berganjak dewasa. Anak juga boleh berdendam pada ibubapanya kerana sering mendapat perlakuan di luar batas.
Kejadian tersebut akan terkesan pada anak biar pun telah berganjak dewasa. Anak juga boleh berdendam pada ibubapanya kerana sering mendapat perlakuan di luar batas.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Bila kita sedang marah segeralah menjauhi
anak. Pilihlah cara yang tepat untuk boleh menurunkan marah kita dengan
segera.
Apabila marah, kita akan memberikan
hukuman yang berat pada anak, dan hanya akan menimbulkan pemberontakan baru
yang lebih kuat daripada anak. Selepas emosi reda, barulah kita memberikan
hukuman yang mendidik dan tepat dengan konteks kesalahan yang
dibuat. Ingat, prinsip hukuman adalah untuk mendidik bukan
menyakiti.
Pilihlah bentuk sekatan atau hukuman yang mengurangkan aktiviti yang disukainya, seperti mengurangkan masa main game, atau bermain basikal.
Pilihlah bentuk sekatan atau hukuman yang mengurangkan aktiviti yang disukainya, seperti mengurangkan masa main game, atau bermain basikal.
Ibubapa yang biasa mengejek anaknya,
seringkali secara tidak sedar telah membuat anak menjadi kesal. Dan ketika
anak memohon kepada kita untuk tidak mengejeknya, kita malah semakin senang
telah berjaya membuatnya kesal atau malu.
Hal ini akan membina rasa tidak suka anak pada kita dan yang sering terjadi anak tidak menghargai kita lagi. Mengapa? Kerana ia menganggap kita juga seperti kawna-kawannya yang suka mengusik,
Hal ini akan membina rasa tidak suka anak pada kita dan yang sering terjadi anak tidak menghargai kita lagi. Mengapa? Kerana ia menganggap kita juga seperti kawna-kawannya yang suka mengusik,
Apa yang seharusnya kita lakukan?
Jika ingin bergurau dengan anak kita,
pilihlah bahan bergurau yang tidak membuatnya malu atau yang merendahkan
dirinya.
Akan jauh lebih baik jika seolah-olah kitalah yang jadi badut untuk ditertawakan. Anak kita tetap akan menghormati kita.Jagalah batas-batas dan elakkan bergurau yang boleh membuat anak kesal apalagi malu.
Bagaimana caranya?Lihat ekspresi anak kita. Apakah kesal dan meminta kita segera menghentikannya? Bila ya, segeralah hentikan dan jika perlu meminta maaflah atas kejadian yang baru berlaku. Katakan bahawa kita tidak bermaksud merendahkannya dan kita berjanji tidak akan mengulanginya lagi.
Akan jauh lebih baik jika seolah-olah kitalah yang jadi badut untuk ditertawakan. Anak kita tetap akan menghormati kita.Jagalah batas-batas dan elakkan bergurau yang boleh membuat anak kesal apalagi malu.
Bagaimana caranya?Lihat ekspresi anak kita. Apakah kesal dan meminta kita segera menghentikannya? Bila ya, segeralah hentikan dan jika perlu meminta maaflah atas kejadian yang baru berlaku. Katakan bahawa kita tidak bermaksud merendahkannya dan kita berjanji tidak akan mengulanginya lagi.
33. Menyindir
Terkadang kerana marahnya ibubapa
sering didedahkan dengan kata-kata singkat yang pedas dengan maksud menyindir,
seperti, "Tiba-tiba awal hari ini dah balik", atau " kamu ingt Mama / Papa ini pengawal keselamatan yang jaga pintu tiap malam ? ".
Kebiasaan ini tidak akan membuat anak
kita menyedari akan sikap buruknya tapi malah sebaliknya akan membuat ia
semakin menjadi-jadi dan menjaga jarak dengan kita. Kita telah menyakiti
hatinya dan membuatnya tidak ingin berkomunikasi dengan kita.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?
Katakanlah secara langsung apa yang
kita inginkan dengan kalimat yang tidak menyinggung perasaan, memalukan bahkan
menyakiti hatinya. Katakan saja, "Sayang, Papa / Mama bimbang akan
keselamatan kamu kalau balik lewat malam". Dan sebagainya.
Kebiasaan memberikan gelaran yang
buruk pada anak boleh mengakibatkan rasa rendah diri, tidak percaya diri, atau
rasa benci. Adakalanya anak ingin membuktikan kehebatan gelaran atau
gelaran tersebut pada orang tuanya.
Penyelesaiannya.
Menukar gelaran buruk dengan yang
baik, seperti, anak baik, anak hebat, anak bijak. Jika tidak boleh
menemuinya cukup dengan panggil dengan nama kesukaannya saja.
35. Mengumpan Anak yang Suka Membantah
Ketika anak marah, merengek atau
menangis, meminta sesuatu dengan memaksa, kita biasanya mengalihkan
perhatiannya kepada perkara atau barang lain. Hal ini dimaksudkan supaya
anak tidak merengek lagi.
Namun yang terjadi malah sebaliknya, rengekan anak semakin menjadi-jadi.
Contohnya, anak menangis kerana ia minta dibelikan mainan, kemudian kita berusaha membuatnya diam dengan berusaha mengalihkan perhatiannya seperti, "Lihat ada kakak pakai baju warna apa tu ..." atau "Lihat ini, comelnya gambar ini"
Namun yang terjadi malah sebaliknya, rengekan anak semakin menjadi-jadi.
Contohnya, anak menangis kerana ia minta dibelikan mainan, kemudian kita berusaha membuatnya diam dengan berusaha mengalihkan perhatiannya seperti, "Lihat ada kakak pakai baju warna apa tu ..." atau "Lihat ini, comelnya gambar ini"
Ingatlah selalu, pada saat anak kita
sedang fokus pada apa yang dia mahu, ia akan memancing emosi kita dan emosinya
sendiri akan menjadi sensitif.
Anak kita pada umumnya adalah anak yang bijak. Dia tidak ingin dialihkan ke hal lain jika masalah ini belum ada kata sepakat penyelesaiannya. Semakin kita berusaha mengalihkan ke hal lain, semakin marahlah anak kita.
Anak kita pada umumnya adalah anak yang bijak. Dia tidak ingin dialihkan ke hal lain jika masalah ini belum ada kata sepakat penyelesaiannya. Semakin kita berusaha mengalihkan ke hal lain, semakin marahlah anak kita.
Apa yang sebaiknya dilakukan?
Selesaikan apa yang diinginkan oleh
anak kita dengan membincangkan perkara itu dan membuat perjanjian di tempat,
jika kita belum sempat membuat perjanjian di rumah. Katakan secara
langsung apa yang kita inginkan terhadap permintaan anak tesebut, seperti
"Papa / Mama belum boleh belikan mainan itu sekarang. Jika kamu nak, harus menabung terlebih dahulu. Nanti Papa / Mama ajar cara menabung. Bila kamu terus merengek kita tidak jadi jalan-jalan dan terus balik rumah. "
Jika ayat ini yang kita katakan dan anak kita tetap merengek, segeralah kita pulang biar pun urusan belum selesai. Untuk urusan lain kita masih boleh menundanya. Tapi jangan sekali-kali menunda dalam mendidik anak.
"Papa / Mama belum boleh belikan mainan itu sekarang. Jika kamu nak, harus menabung terlebih dahulu. Nanti Papa / Mama ajar cara menabung. Bila kamu terus merengek kita tidak jadi jalan-jalan dan terus balik rumah. "
Jika ayat ini yang kita katakan dan anak kita tetap merengek, segeralah kita pulang biar pun urusan belum selesai. Untuk urusan lain kita masih boleh menundanya. Tapi jangan sekali-kali menunda dalam mendidik anak.
36. Televisyen Sebagai Agen Pendidikan Anak
Perilaku anak terbentuk kerana 4
perkara:
Siapa yang lebih dulu mengajarkan
kepadanya: kita atau TV?
Siapa yang dia percaya: apakah anak
percaya pada kata-kata kita atau pada program TV?
Siapa yang menyampaikan dengan lebih
menyenangkan: apakah kita menasihatinya dengan cara menyenangkan atau program-program
TV yang lebih menyeronokkan?
Siapa yang sering menemaninya: kita
atau TV?
Apa yang seharusnya kita lakukan?
Komunikasi dan buat pendekatan dengan
menilai 4 hal tersebut yang menjadi faktor pembentuk perangai anak kita.
Menggantikannya dengan kegiatan di
rumah atau di luar rumah yang padat.
Gantilah program TV dengan cerita
pengetahuan yang lebih mendidik dan mencabar bermula dari kartun hingga CD
dalam bentuk permainan pendidikan.
37. Mengajar Anak untuk Membalas
Sesetengah anak mempunyai kecenderungan
suka memukul dan ada juga yang menjadi objek menerima pukulan dari rakan
sebaya. Ibubapa biasanya tidak sabar melihat anak disakiti dan
memprovokasi anak kita untuk membalasnya.
Hal ini secara tidak langsung mengajar anak membalas dendam. Sebab pada saat itu emosi anak sedang sensitif dan apa yang kita ajarkan ketika itu akan diingatinya. Jangan terkejut bila anak kita sering membalas atau membalikkan apa yang kita sampaikan kepadanya.
Hal ini secara tidak langsung mengajar anak membalas dendam. Sebab pada saat itu emosi anak sedang sensitif dan apa yang kita ajarkan ketika itu akan diingatinya. Jangan terkejut bila anak kita sering membalas atau membalikkan apa yang kita sampaikan kepadanya.
Apa yang sebaiknya kita lakukan?:
a. Mengajar anak untuk mengelakkan
rakan-rakan yang suka menyakiti.
b. Menyampaikan atau melaporkan
pada ibubapa berkenaan bahawa anak kita sering dipukul atau dibuli dari anak
tersebut.
c. Ajaklah ibubapa anak yang suka
memukul untuk mengikuti program parenting baik di radio atau media lain.
=================================================================
Tu dia panjang lebaq.. baca sekerat2 pun tak pa haihh.. hehe..
sharing is caring :)
Tu dia panjang lebaq.. baca sekerat2 pun tak pa haihh.. hehe..
sharing is caring :)