♥ Pn Belog ♥

My photo
Assalammualaikum :) Saya CMa, Ummi Seri & Faiz, 32 tahun 2017, Salam Perkenalan.. ^_^ ////Comment Disable. Sekiranya ada pertanyaan atau sebarang maklum balas, bolehlah berhubung dengan CMa di :- Shiemacma@gmail.com mekasih :)

09 May, 2013

~ Homemade Ice Cream *Sedapnyeeeee* ~

Semoga uols senantiasa berada didalam lindungan dan rahmat Allah yg maha esa selalu...
Salam Pagi khamis... ^^

Punyelah lama cma simpan resepi Aiskrim buatan sendiri nih.. Akhirnya... Berjaya jgk buat..
Dan yg rasanya sama mcm aiskrim yg kita dok beli kat pasaraya tuh...

 Homemade: Milo Ice Cream  flavors with chocolate chips

Cma follow resepi bulat2 kecuali,serbuk Koko tu cma ganti dgn Milo..
Mmg sedap.. tapi agak manis.. lepas ni klu buat, cma nk adjust ckit tang kemanisan tu...

Resepi Homemade Ice Cream

Bahan-bahan:- 
1 tin susu cair 
Sebiji telur
1 sudu teh esen vanila
1 sudu besar penuh ovalette
3 sudu gula pasir 
1 sudu susu pekat
4 sudu serbuk koko - diayak dulu /Apa-apa perisa kegemaran korang - jagung, strawberi, vanila atau apa-apa saja

Cara-cara 
1. Masuk semua bahan dalam mangkuk kecuali perisa kegemaran. Pukul adunan hingga pekat dan likat.
(Kalau ada mixer pakai mixer lah..aku sebab xde jadi aku pakai blender jerk)

2. Bila dah betul-betul kembang dan likat,bahagikan kalau nak buat 2 perisa. Masukkan perisa kegemaran.Pukul sekejap..

3. Tuang berselang-seli dalam bekas. Hias dengan coklat cip. Simpan dalam peti sejukbeku  4-5 jam dengan suhu maksimum sejuk. Jgn tutup bekas...dah betul2 beku baru tutup...

Terima kasih kak Ratu Hatiku untuk resepi ni... Mmmg simple & sedap.. Tak rugi uols cuba tau..

Hubby komen : Sedap Tapi manis & Cepat Cair.Lepas ni tak payah la beli kat luar lagi dah..Hahaha... JImat duit kat situ ye bang.. lagipun best la uols, bleh taruk ape2 perisa yg kita rasa nk letak..asal jgn sakit perut sudehhh ^^
Notacomot~ Nk buat perisa Oreo Plak lps ni...huhuh.. :)


♥ Library ♥

♥ Traffic ♥