♥ Welcome ♥

♥ Pn Belog ♥

My photo
Salam Doploh Doploh TiGa. Owner Blog Kejap Ade. Kejap Takde.

15 April, 2010

~ Pahit Manis Bergelar UMMI :') ~

Salam…
Hye semua…baru first time berblg..tgk kawan2 ade blog..rase seronok je baca.. maka terlahirlah blog ni... 
kali ni nk share story about “bersalin”..

Huhu..sure..theres some pempuan kat luar sana takut dgr perkataan “bersalin”.. But n0t 4 me…aku sangat bertuah jadi seorg ibu and lalui pengalaman sakit bersalin….

Alhamdulillah…bersalinkan seri x sesusah mna..yer la..1st time..Cuma x reti nk meneran..Huhu..dekat 1/2jam jugak la.. Actually tnda2 sakit bersalin dh mula rasa 6th mac..tp sgt jarang..kadang2 5jam skali..pastu 6jam sekali..

sampai la 8th mac sakitnye makin kerap selang 3jam sekali..mlm tu dah jadi ½ jam..

kOl 9mlm hubby tep0n..
 “ayg.sakit lg ke?ade rase nk bersalin x?x senang nk buat kje ni..x sedap hati pn ade
Hubby yg d0k msg aku berkali2..tiba tepon aku..

Xtau la abg..tp sakitnye makin kerap..rase nk beranak xde..tp sakit..”

Hmm..tggu abg balik ..trus g hospital.masuk wad terus la” Bebel hubby aku..

ye la..mh siap dulu..” Aku hang up..pastu berkemas la apa yg patut..

mak tanye..”nak g hospital ke”? Hmmmm…aku mengeluh pjg..(dlm hati rase mls sgt nk pegi c0z rase sakit yg betul2 nk bersalin xde lg..asyik kne seluk nnti x selesa..)

Kol 9.35pm hubby sampai…so terus la g hospital besar kuala lumpur… Sampai kt sana..aku yg no 5..ade 5 org tgh register nk masuk labour room.. Sampai turn aku..mcm biase la..cek tekanan darah+berat+soal itu ini..last skali cek bukaan cm..sekali bru 3cm da…dlm pale 0tak aku d0k pikir..lame lg nk tggu ni..tp sakit makin kerap..pinggang ni rase cam nak tercabut..

Doc tanye “puan nk masuk wad dulu ke.. @ nk tggu kt lab0ur r0om..?” Aku pandang hubby..

masuk lab0ur r0om jer la..” Pom prang pom prang..selesai semua..kol 11.30pm aku admitted lab0ur ro0m. Perut aku dipasang wayar @ sejenis getah yg melilit perut nk tahu pergerakan baby. Punye la x selesa..katil dlm tu pun muat2 utk aku baring..last skali aku ingt.nurse tu cucuk..bagi ubat ke ape ntah bg cepat bersalin..sakitnyer…. Selang 1/2jam sakit..nurse tu suruh sedot oksigen bg kurangkan sakit.. Tp x de rase kurang pun..hubby kat sebelah dah tersenguk2..cian..ngantuk agaknyer..

Dlm hati berkata2 camnilah mak sakit mase bersalinkan aku n adik2 dulu..xterkata2 sakitnyer…….. Finally….kol 6.31am..aku rase nak meneran..ala..cam nak berak sangat la..6 kali push…selamatlah HUSNINA IRDINA lahir kedunia..

baby ape?”nurse tu letak kt dada aku..”baby girl…”kami berdua jawab…” Alhamdulillah…betapa aku panjatkan syukur kehadrat mu Ya allah..bayi+aku sihat..xde komplikasi..Sementara hubby m’azan dn qamat..aku tertidur keletihan jap..fuhhhhh…punyalah lega…hilang segala sakit..

Dah siap uri keluar..siap jahit..nurse s0h aku tido jap..mmg aku nk tdo pon..mlm td berjaga menahan sakit..hubby dah tggu kat luar…sedar2 jam kol 7.45am attendant tolak troly nk tggu baby siap..sementara tu aku tido lagi..8.15am akhirnya..dpt aku memeluk bby gurl aku yg comel…sambil tu menyusukan dia..pandai dia menyusu..huhu…ade satu perasaan aneh menyelubungi bila dpt peluk dan susui bayi sendiri..

Katil aku dTolak masuk ke wad..aku ternampak hubby tggu kat luar wad..kelam kabut dia bgn nk masuk..tp visiting hour belum lg..so..kene la tggu sampai kol 9am.. Sampi kt wad..aku sambung tido lg…seri pun nyenyak tid0..xmo bgn2..sedar2 kol 10 hubby masuk..

yang2..tido lg ke”..sambil bg kiss kt aku n seri..”hmmm….” Aku mengeluh pjg..walaupun penat bersalin x hilang lg..dlm hati amat gembira bergelar……”IBU”