♥ Pn Belog ♥

My photo
Assalammualaikum :) Saya CMa, Ummi Seri & Faiz, 32 tahun 2017, Salam Perkenalan.. ^_^ ////Comment Disable. Sekiranya ada pertanyaan atau sebarang maklum balas, bolehlah berhubung dengan CMa di :- Shiemacma@gmail.com mekasih :)

28 June, 2016

Kenali Simbol pada Produk Plastik (Plastic Resin Codes)

Assalammualaikum & Hai..
Moh Le kite selidik kod2 pada botol plastik kat umah tu ..hihihi..

Kod No. 1 – Polyethylene Terephthalate (PETE atau PET)
Simbol ini biasanya diklasifikasikan untuk botol yang jernih seperti botol air mineral. 
Penggunaannya disarankan hanya sekali pakai sahaja kerana jika terlalu kerap digunakan lebih-lebih lagi untuk mengisi air panas, lapisan polimer pada botol tersebut akan bocor dan mengeluarkan karsinogenik iaitu antara pencetus kanser. 

Semasa plastik jenis ini dihasilkan, antimoni trioksida yang boleh mengundang bahaya kerana ia boleh memasuki tubuh melalui sistem pernafasan. 
Sekiranya seseorang terdedah pada bahan ini dalam jangka masa yang lama, iritasi pada kulit dan saluran pernafasan akan berlaku. 

Bagi wanita pula, ia boleh meningkatkan masalah haid, keguguran kandungan dan berkemungkinan anak yang dilahirkan mengalami pertumbuhan yang lambat sehingga usianya menjangkau 12 bulan.


Kod No. 2 – High Density Polyethylene (HDPE)
Lazimnya kita menjumpai simbol ini pada botol susu dan bekas makanan. HDPE merupakan salah satu bahan plastik yang selamat digunakan kerana kemampuannya mencegah tindak balas kimia antara kemasan plastiknya dengan minuman atau makanan yang diisi di dalamnya. 

HDPE memiliki sifat bahan yang kuat, keras dan lebih tahan pada suhu yang tinggi. Seperti juga PET, ia disarankan untuk sekali pakai kerana pembebasan antimoni trioksida akan meningkat dari masa ke semasa.


Kod No. 3 – Polyvinyl Choride (V atau PVC)
Ia adalah sejenis yang plastik yang paling sukar dikitar. Ia biasanya digunakan sebagai pembalut makanan (cling wrap) dan pada botol-botol yang lain. 

Ia juga mengandungi DEHA yang berupaya bertindak balas dengan makanan yang dibalut dengan plastik ini apabila ia bersentuhan secara terus. DEHA mencair pada suhu -15 darjah. Apabila berlaku tindak balas antara PVC dengan makanan yang dibalut dengannya boleh mengundang bahaya kepada ginjal, hati dan berat badan.


Kod No. 4 – Low Density Polyethylene (LDPE)

Sejenis plastik berwarna coklat yang dihasilkan daripada minyak bumi (thermoplastic). Ia dipakai sebagai bekas makanan atau botol-botol yang kemek. Ia bersifat kuat, tembus cahaya, fleksibel dan permukaannya agak berminyak. Ia sangat tahan di bawah suhu 60 darjah selsius kepada tindak balas kimia dan mempunyai daya perlindungan yang baik terhadap wap air tetapi kurang elok bagi gas-gas lain seperti oksigen. Ia masih boleh dikitar semula tetapi sukar untuk dilupuskan.


Kod No. 5 – Polypropylene (PP)
Ia merupakan pilihan yang terbaik untuk bahan plastik terutamanya sebagai tempat menyimpan makanan, minuman dan botol susu bayi. Ia bersifat jernih, lebih kuat dan ringan dengan daya tembusan wap yang rendah, tahan terhadap minyak, stabil pada suhu yang tinggi serta berkilat. Boleh ditemui pada penutup botol, botol kicap dan juga pada bekas perubatan.

Kod no. 6 – Polystyrene (PS)
Kebiasaannya digunakan sebagai bekas makanan styrofoam dan cawan atau gelas minuman pakai buang. Ia juga merupakan polimer aromatik yang boleh mengeluarkan styrene pada makanan sekiranya ia bersentuhan. 

Styrene ini juga boleh ditemui pada asap rokok, kenderaan atau kilang. Plastik PS ini seharusnya dielakkan kerana ia berbahaya pada otak, berpotensi mengganggu hormon estrogen wanita yang mengakibatkan masalah kepada sistem peranakan, pertumbuhan dan sistem saraf. Ia juga susah dikitar semula malah memerlukan masa yang lama untuk memprosesnya.


Kod No. 7 – Other : SAN (Styrene acrylonitrile), ABS (Acrylonitrile butadiene styrene), PC (polycarbonate)
Ia boleh ditemui pada bekas makanan dan minuman, komputer dan alat elektronik. PC biasanya digunakan untuk botol susu bayi, sippy cup, botol minuman dan tin susu formula.Bahan ini boleh memindahkan Bisphenol-A. Jika suhu meningkat ekoran pemanasan kepada makanan dan minuman yang berpotensi merosakkan hormon, kromosom pada ovari, penurunan penghasilan sperma serta mengubah fungsi imunisasi.

SAN dan ABS pula memiliki daya tahan yang tinggi terhadap tindak balas kimia dan suhu, kekuatan, kekakuan dan pertambahan tingkat kekerasan. 

SAN biasa terdapat pada mangkuk adunan (mixer), balutan termos, piring, alatan makanan, penapis minuman dan berus gigi manakala ABS pula digunakan pada barang mainan dan paip. 

SAN dan ABS merupakan bahan plastik yang sangat baik digunakan.


Kesimpulan

Setelah kita mengetahui tentang kesan dan bahaya penggunaan jenis-jenis bahan plastik seperti yang telah diperbincangkan. 

Saya menyeru dan menyarankan agar kita bersama-sama berganding bahu untuk mengambil tindakan SEGERA supaya mengelak dari berlakunya sebarang perkara yang tidak diingini kepada keluarga dan sanak saudara. 

INGAT! pastikan bahan-bahan plastik berkod 1 hanya digunakan sekali sahaja. Manakala bahan plastik berkod 5, jangan digunakan dalam tempoh yang terlalu lama. 

Tetapi PERINGATAN yang paling PENTING ialah JANGAN MENGGUNAKAN LANGSUNG bahan plastik berkod 3,6 dan 7. 

Alternatif terbaik dalam mengelak penggunaan bahan-bahan ini ialah menggantikannya dengan bekas yang diperbuat dari seramik atau kaca yang dijamin selamat.

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

27 June, 2016

Cara ringkas untuk SOLAT JENAZAH

Solat Jenazah
=============

Cara ringkas untuk SOLAT JENAZAH

Belajarlah wahai lelaki. Apakah kau tak malu bila tak pandai nak solat untuk ahli keluarga lebih-lebih lagi untuk mak atau ayah meninggal. Itu sahajalah penghormatan yg terakhir buat insan yg... membesarkan dan menjaga kita...

Cara Ringkas Solat @ Sembahyang Jenazah :
=========================================

1. Angkat Takbir "Allahuakbar" & Niat dalam hati :
++ Sahaja aku solat jenazah terhadap mayat ini, 4 takbir, fardhu kifayah kerana Allah Ta’ala.
++ Jadi makmum? tambah "sebagai makmum kerana Allah Taala"
++ Baca Alfatihah hingga akhir

2. Angkat Takbir Kedua "Allahuakbar"
++ Baca : Allahumma solli a'la Muhammad wa a'la ali Muhammad
++ Pendek pun takpa, paling elok selawat ibrahimiah macam dalam tahiyyat akhir

3. Angkat Takbir Ketiga "Allahuakabar"
++ Baca doa (pendek pun takpa, panjang lagi bagus) contoh dibawah ni :
++ Allahummargh firlahu warhamhu (untuk mayat lelaki)
++ Allahummargh firlaha warhamha (untuk mayat perempuan)
++ Untuk mayat kanak-kanak yang belum baligh, tidak dibacakan doa ini kerana mereka masih tidak dikira dosa pahala oleh malaikat. ada doa lain di link bawa (al azkar)

4. Angkat Takbir Ke Empat "Allahuakbar"
++ "Assalamualaikum warahmatullah " Beri Salam kanan n kiri
++ Selesai

Jika jadi makmum, ikutlah di belakang imam, berdiri rapat rapat. dan ikutlah jugalah rukun di atas. Cukup rukun makalah sah lah solat tersebut. Semoga ia jadi penghormatan terbaik buat jenazah..

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

10 June, 2016

Pautan Pantas Jadual Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak 2016 1437h Bagi Seluruh MALAYSIA



JADUAL WAKTU BERBUKA PUASA DAN IMSAK RAMADHAN 2016 1437H SELURUH NEGERI DI MALAYSIA

Assalammualaikum & Hai..
Selamat Berpuasa semua J

CMa share JADUAL WAKTU BERBUKA PUASA DAN IMSAK RAMADHAN 2016 1437H SELURUH NEGERI DI MALAYSIA dgn uols yer.. sape2 yg belum print, tu leh la dpt copy satu, tampal sesiap.. ehehe..

Uols bole klik Bendera kat bawah ni mengikut Negeri memasing



























PAHANG DARUL MAKMUR

Waktu Makan Sahur

Sebaik-baiknya makan sahur atau bersahur ialah yang dilewatkan iaitu hampir dengan waktu Subuh kira-kira 10 minit sebelum azan Subuh Berikutan ramai yang keliru atau salah faham mengenai masa / waktu Imsak dan apakah tujuannya, sila luangkan sedikit masa dengan menonton video disertakan di bawah bagi mendapatkan penjelasan lanjut
Waktu Buka Puasa


Sebaik sahaja masuk waktu Maghrib segeralah berbuka puasa

Selamat menyempurnakan ibadah puasa J

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

08 June, 2016

Pautan Pantas Jadual Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak ZON DAERAH PAHANG 2016 1437h



JADUAL WAKTU BUKA PUASA DAN IMSAK 1437H 2016M ZON DAERAH PAHANG


ZON 1 : PULAU TIOMAN
Right Click utk Save / Simpan

 ZON 2 : ROMPIN, PEKAN, MUADZAM SHAH DAN KUANTAN
Right Click utk Save / Simpan
 ZON 3 : MARAN, CHEMOR, TEMERLOH, BERA, JENGKA DAN JERANTUT
Right Click utk Save / Simpan
 ZON 4 : BENTONG, RAUB DAN LIPIS
Right Click utk Save / Simpan
 ZON 5 : BUKIT TINGGI, GENTING SEMPAH DAN JANDA BAIK
Right Click utk Save / Simpan
 ZON 6 : BUKIT FRASER, GENTING HIGHLANDS DAN CAMERON HIGHLANDS
Right Click utk Save / Simpan
Semoga lampiran jadual waktu Imsak dan berbuka puasa tahun 1437H / 2016M yang disertakan dapat memudahkan umat Islam di negeri Perlis membuat semakan waktu ideal untuk bersahur serta berbuka puasa pada waktu yang tepat.

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

Pautan Pantas Jadual Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak ZON DAERAH SABAH 2016 1437h


JADUAL WAKTU BUKA PUASA DAN IMSAK 1437H 2016M ZON DAERAH SABAH
ZON 1 : BAHAGIAN SANDAKAN (TIMUR)
TOMANGGONG, SUKAU, BANDAR SANDAKAN, SAMAWANG, KOTA KINABATANGAN DAN BUKIT GARAM
Right Click utk Save / Simpan


ZON 2 : BAHAGIAN SANDAKAN (BARAT)
TERUSAN, BELURAN, KUAMUT, JAMBONGAN, PAITAN, TELUPID, TONGOD DAN PINANGAH
Right Click utk Save / Simpan

ZON 3 : BAHAGIAN TAWAU (TIMUR)
TAMBISAN, SAHABAT, TUNGKU, SEPORNA, SILABUKAN, KUNAK DAN LAHAD DATU
Right Click utk Save / Simpan

ZON 4 : BAHAGIAN TAWAU (BARAT)
BALUNG, BANDAR TAWAU, PULAU SEBATIK, MEROTAI DAN KALABAKAN
Right Click utk Save / Simpan

ZON 5 : BAHAGIAN KUDAT
PULAU BANGGI, PITAS, KOTA MARUDU, MATUNGGONG DAN KUDAT
Right Click utk Save / Simpan

ZON 6 : GUNUNG KINABALU
Right Click utk Save / Simpan

ZON 7 : BAHAGIAN PANTAI BARAT
RANAU, KOTA BELUD, TUARAN, TAMPARULI, PENAMPANG, KOTA KINABALU, PUTATAN DAN PAPAR
Right Click utk Save / Simpan


ZON 8 : BAHAGIAN PEDALAMAN (ATAS)
PENSIANGAN, NABAWAN, SOOK, SEPULUT, TAMBUNAN, DAN KENINGAU
Right Click utk Save / Simpan

ZON 9 : BAHAGIAN PEDALAMAN (BAWAH) 
TENOM, LONG PA SIA, MEMBAKUT, BEAUFORT, KUALA PENYU, WESTON, MENUMBOK DAN SIPITANG
Right Click utk Save / Simpan

Semoga lampiran jadual waktu Imsak dan berbuka puasa tahun 1437H / 2016M yang disertakan dapat memudahkan umat Islam di negeri Perlis membuat semakan waktu ideal untuk bersahur serta berbuka puasa pada waktu yang tepat.

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

Pautan Pantas Jadual Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak ZON DAERAH KELANTAN 2016 1437h



JADUAL WAKTU BUKA PUASA DAN IMSAK 1437H 2016M ZON DAERAH KELANTAN

ZON 1 : JAJAHAN KOTA BHARU, BACHOK, PASIR PUTEH, TUMPAT, PASIR MAS, TANAH MERAH, MACHANG, KUALA KRAI DAN GUA MUSABG (DAERAH CHIKU)
Right Click utk Save / Simpan
 ZON 2 : JAJAHAN JELI, GUA MUSANG (DAERAH GALAS DAN BERTAM) DAN JAJAHAN KECIL LOJING
Right Click utk Save / Simpan

Semoga lampiran jadual waktu Imsak dan berbuka puasa tahun 1437H / 2016M yang disertakan dapat memudahkan umat Islam di negeri Perlis membuat semakan waktu ideal untuk bersahur serta berbuka puasa pada waktu yang tepat.
♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

Pautan Pantas Jadual Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak ZON DAERAH JOHOR 2016 1437h



JADUAL WAKTU BUKA PUASA DAN IMSAK 1437H 2016M ZON DAERAH JOHOR


ZON 1 : PULAU AUR DAN PULAU PEMANGGIL
Right Click utk Save / Simpan
 ZON 2 : DAERAH JOHOR BAHRU, KULAI, KOTA TINGGI, MERSING DAN PULAU PULAU YANG BERDEKATAN DENGANNYA
Right Click utk Save / Simpan
 ZON 3 : DAERAH PONTIAN DAN KLUANG
Right Click utk Save / Simpan
 ZON 4 : DAERAH BATU PAHAT, MUAR, TANGKAK, SEGAMAT DAN GEMAS JOHOR
Right Click utk Save / Simpan
Semoga lampiran jadual waktu Imsak dan berbuka puasa tahun 1437H / 2016M yang disertakan dapat memudahkan umat Islam di negeri Perlis membuat semakan waktu ideal untuk bersahur serta berbuka puasa pada waktu yang tepat.
♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

07 June, 2016

Pautan Pantas Jadual Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak ZON DAERAH TERENGGANU 2016 1437h


JADUAL WAKTU BUKA PUASA DAN IMSAK 1437H 2016M ZON DAERAH TERENGGANU

ZON : KUALA TERENGGANU DAN MARANG
Right Click utk Save / Simpan
 ZON BESUT DAN SETIU
Right Click utk Save / Simpan
 ZON HULU TERENGGANU
Right Click utk Save / Simpan
 ZON KEMAMAN DAN DUNGUN
Right Click utk Save / Simpan
Semoga lampiran jadual waktu Imsak dan berbuka puasa tahun 1437H / 2016M yang disertakan dapat memudahkan umat Islam di negeri Perlis membuat semakan waktu ideal untuk bersahur serta berbuka puasa pada waktu yang tepat.
♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

Pautan Pantas Jadual Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak DAERAH MELAKA 2016 1437h


JADUAL WAKTU BUKA PUASA DAN IMSAK 1437H 2016M DAERAH MELAKA
Right Click utk Save / Simpan


Semoga lampiran jadual waktu Imsak dan berbuka puasa tahun 1437H / 2016M yang disertakan dapat memudahkan umat Islam di negeri Perlis membuat semakan waktu ideal untuk bersahur serta berbuka puasa pada waktu yang tepat.


♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

♥ Library ♥

♥ Traffic ♥