♥ Pn Belog ♥

My photo
Assalammualaikum :) Saya CMa, Ummi Seri & Faiz, 32 tahun 2017, Salam Perkenalan.. ^_^ ////Comment Disable. Sekiranya ada pertanyaan atau sebarang maklum balas, bolehlah berhubung dengan CMa di :- Shiemacma@gmail.com mekasih :)

14 October, 2014

Isi Petrol Anda Dalam Liter Dan bukan Ringgit

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam selasa..

"Dik, Pam 2 rm40" eecece..[konon nk pegi isi minyak kete]

Oho... baru tau..tak sangka ye.. bleh jimat (walau tak banyak) dengan pengisian petrol macam ni..
petrol baru jer naik 20sen.so, bleh la berjimat *sikit*

Amalkn pengisian Minyak (Petrol)  dlm jumlh liter, Bukan Dalam ringgit.

Contoh:
Pergi ke kaunter, ckp nk isi 20 liter. pastu byr RM46. ini lbh baik drpd isi RM40, krn jmlh minyak yang masuk adalh 15.7894737 liter. Sedangkn nozzle hanya menyukat sehingga 2 tmpt perpuluhan shj.




Maknanya kita rugi 0.0094737 bg setiap pengisian RM 40. bayangkan, kalau setiap hari ada 1000 org y isi RM40, stesen mykk dah untung 9.4737 liter. itu kalau 1000 org, kalau 1p hari? sebulan? itu hanya pengiraan ringkas utk pengisian RM40 sahaja. bayangkn, brapa byk stesen minyak akn untung ats selisih kiraan jumlah liter ini.

Sbb itu stesen myk selalu bt program cabutan bertuah dgn pembelian minimum RM40. mereka mahu menanam sifat mengisi myk mengikut nilai rm, bkn ikut nilai liter.

Isi dalam liter.

1liter harga rm2.30
isi lah rm23 jadi 10liter
isi rm46 jadi 20 liter 
isi rm69 jadi 30 liter
kalu isi 35 liter darab dgn rm2.3.
kalu isi guna jumlah duit, liter tu akan dibundarkan ke jumlah trdekat.
contoh 31.777 liter.
rugi sikit, tp kalu tiap2 hari tokey stesen minyak yg untung..

ehehe.. betul ke cara pengisian mcm ni? ermmm...
"dik,pam 2 8Liter " wehehehehe


♥ Library ♥

♥ Traffic ♥