♥ Pn Belog ♥

My photo
Assalammualaikum :) Saya CMa, Ummi Seri & Faiz, 32 tahun 2017, Salam Perkenalan.. ^_^ ////Comment Disable. Sekiranya ada pertanyaan atau sebarang maklum balas, bolehlah berhubung dengan CMa di :- Shiemacma@gmail.com mekasih :)

06 June, 2014

Macam Mana Nak Buat Anak Anda Solat Tanpa Perlu Disuruh:Dibebel:Dan:Dipukul?



بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...Salam Jumaat..


Sekadar perkongsian.. cma pun baru tahu..baru nk mula amalkan doa ni.. Ya Allah... mudahan allah perkenankan dan permudahkan niat kita dlm membentuk keperibadian sendiri dan juga anak2..

Anak perempuan saya umur 13 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat. 
Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat.  Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat.  Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’.

Saya rasa marah sangat... dah la tak solat...menipu pulak... Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya.... Maasyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap.

Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah.Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning...tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada suatu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita.Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya.Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat.

Solat..Tanpa perlu disuruh....  
Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh.. Beliau berkata:-

“sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni.  Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa....

Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah... solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan.Dan
Alhamdulillah,adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..

Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40  Dan Doa adalah ... 

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء 
"Rabbij 'al nii muqiimas solaati, wa min zurriyyatii, rabbanaa wataqobbal Du'aa''

maksudnya :-
[14:40] "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"


InsyaAllah... Jom Amal....semoga anak2 kita semua rajin mendirikan solat bersama....اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

♥ Best Pings ♥

♥FaceBook ♥

♥ Library ♥