♥ Pn Belog ♥

My photo
Assalammualaikum :) Saya CMa, Ummi Seri & Faiz, 32 tahun 2017, Salam Perkenalan.. ^_^ ////Comment Disable. Sekiranya ada pertanyaan atau sebarang maklum balas, bolehlah berhubung dengan CMa di :- Shiemacma@gmail.com mekasih :)

02 April, 2014

Pabila BAHUku ditepuk




Assalammualaikum…
Semoga senantiasa berada didalam lindungan dan rahmat allah yg maha esa hendaknya…
Salam Pagi rabu…

uhuuu.. rabu sudah…
masih berjerebu walaupun hujan turun dgn lebatnya,..
Allahu.. ampunkan segala dosa2 kami…

Nak citer ni..
Hukhukhuk..malu sekejaps.

To be honest.. lepas abes jaman persekolahan, CMa tak pernah lagi DITEPUK BAHU ketika menunaikan solat.keje kat sini hampir 6tahun pun tak pernah lagi.. opismet lain pernah la..
[tak tau la pulak kalo ade orang tepuk bahu tapi cma tak perasan.hahahahs]

Nak dijadikan citer, semalam kelmarin  waktu solat zohor..masuk rakaat kedua.. tersentak dari lamunan bila bahuku ditepuk oleh seorang student. hahahas.. kaget woo… tetiba cma LUPA segala2 yg patut dibuat bila ada Makmum Masbuk..

ape yg cma buat, Niat semula tapi tukar jadi imam,pastu teruskan solat mcm biasa.. dah abes tu, just tunggu sampai makmum bagi salam,doa. Selesai!
–allahuakbar..betul2 tawakkal je ni.. selalu jadi imam awal2 solat.. ni bila pertengahan solat,ku kaget seketika..huhuuuu..

Mcm biasa, dek kejahilan psl Makmum Masbuk ni, cma pun Tanya sana Tanya sini,gugel sana, gugel sini. Dapat tahu rupanya Amalan menepuk bahu ni tidak diamalkan.malah dlm kitab juga tidak menyebut tentang dalil ni.Ianya hanya ikutan.

Cuma,jika kita ingin jadi Makmum Masbuk, cukup sekadar berdiri menyebelah dan kebelakang sedikit,dan lafaz TAKBIRATULIHRAM (Allahuakhbar) dgn suara yg keras [cukup utk didengari mereka yg mendahului*imam*] tersebut.

Ooo… fahaman yg jelas..kat bawah ni ada video.dari kuliah UAI mengenai menepuk bahu ketika solat. Sila lah tgk :)


lagi bacaan DISINI & DISINI

Notasiku~ CMa sekadar berkongsi apa yg cma tahu, mohon pencerahan sekiranya silap/ada pembetulan.Share ilmu dgn cma ya.jgn kedekut taww..allah tak suka :D eheh…

♥ Best Pings ♥

♥FaceBook ♥

♥ Library ♥