♥ Pn Belog ♥

My photo
Assalammualaikum :) Saya CMa, Ummi Seri & Faiz, 32 tahun 2017, Salam Perkenalan.. ^_^ ////Comment Disable. Sekiranya ada pertanyaan atau sebarang maklum balas, bolehlah berhubung dengan CMa di :- Shiemacma@gmail.com mekasih :)

31 December, 2014

2014- Terima Kasih :)

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...

huhu...dekat sebulan blog tak berhapdet...terbiar sepi...maafkan saye..

harap blog ni xkan ditinggalkan sbgi kenangan..cehhh..hape la yg daku merepek ni..

ahaha..nak jgk buat penutup entri.. terima kasih 2014 utk tahun yg penuh suka,duka dan liku..semoga tahun 2015 akan lebih baik..insyaallah...

selamat menyambut tahun baru kepada yg menyambutnya ya..opss.cma xsambut..✌✌✌

#PrayForPantaiTimur
#PrayForGaza
#PrayForRohingya

sehingga berjumpa lagi..
wasalam....

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

12 December, 2014

Resepi Mudah ‘Flourless Pancakes’

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga senantiasa berada didalam lindungan dan rahmat allah yg maha esa hendaknya…
Salam Jumaat..

Heh heh.. resepi lagi.. resepi ringkas jugak.pancakes a.k.a lempeng.. sodap dimakan.. ni versi lempeng pisang tanpa tepung..

Resepi mudah ‘pancakes’ tanpa tepung.

2 bahan je :-
Sebiji pisang
2 biji telur

Cara :-
1.   Satukan pisang dan telur
2.   Pukul/penyek/blender 2 bahan ni sehingga sebati/Smooth
3.   Goreng tanpa minyak.
4.   Siap untuk dimakan.
Tara..dah siap.. tapi versi ni manis potong kaki.. hahaha..sekali sekala melayan okey jugak..nyum nyum nyum..

#SayyidulAyyam
#SurahKahfiJanganLupa



♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

11 December, 2014

Resepi Jejari Coklat Mudah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga senantiasa berada didalam lindungan dan rahmat allah yg maha esa hendaknya…
Salam Khamis.. 

Hari ni Cuti Umum untuk warga2 selangor bersempena Hari keputeraan Sultan Selangor.Cma? daku bekerja ini hari.. huwaaaa….. hahaha.. kerje sajelah… :p

Ni CMa nak share resepi paling mudah, senang ringkas gilerrr nak buat *tapi tidak gila bila memakannya* hahaha..

Resepi Jejari Coklat.

3 jenis Bahan2 yg diperlukan :-
Biskut Jejari Kosong
Coklat Masakan
Badam Cincang

Cara membuatnya :-
1.    Cairkan Coklat Masakan Secara Double Boiler.
2.  Masukkan Badam cincang kedalam coklat dan gaul sebati.
3.  Celup Jejari biskut kedalam coklat, susun dalam Loyang dan biarkan seketika untuk coklat mengeras.
4.  Siap untuk dimakan.

Note: Boleh aje pelbagaikan kekacang dan guna coklat putih teww



Tara… haha..sekali pandang dah macam rupa sekut pepero tu jer kan..? nah.. buat sendiri,simpan stok byk2 bila rasa nak makan, ngap aje..hihih..

Sekian..selamat bercuti & selamat mencuba..
Bai bai bai…


♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

08 December, 2014

Mengelakkan Jaundice Sejak Dari Ibu Mengandung

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam Isnin..
Sedikit perkongsian utk ibu @ bakal ibu..
Beberapa cara boleh diamalkan ketika mengandung bagi mengelakkan bayi yg dilahirkan kena Penyakit Kuning (Jaundice)
Perkongsian ilmu mengenai Jaundice oleh Ustaz Wan Asrul Al-Aydrus

NEONATAL JAUNDICE
jaundice ini akan terkena pada 6 dari 10 orang bayi yang dilahirkan (neonatal jaundice), bermaksud pasti ada sebab kenapa yang 4 lagi tidak terkena. 

Adalah perlu kita ketahui, dalam Perubatan Islam konsep Al Wiqayah Khairun Minal Ilaj (Mengelak lebih baik dari merawat) dipegang. Hal yang sama juga perlu pada permasalahan neonatal jaundice.
Jaundice adalah dari bahasa Perancis iaitu 'jaune' yang bermaksud kuning. 
Ianya melibatkan permasalahan sel darah merah manusia yang terurai menghasilkan partikel atau komponen yang dipanggil bilirubin. Ianya tidak larut air dan akan dibawa atau dihantar ke hati(liver) untuk diubah menjadi larut air.

Setelah itu akan dikeluarkan melalui air kencing (menyebabkan air kencing berwarna kuning). Manakala sebahagiannya pula melalui najis melalui saluran hempedu (menyebabkan najis berwarna coklat kekuning-kuningan). Inilah Jaundice atau Kuning.

Ada dua sebab utama bayi terkena Jaundice, pertama kerana lemahnya sel darah merah bayi (fetal hemoglobin) dan keduanya disebabkan lemahnya sistem hati(liver) dek kerana belum cukup matang untuk menjalankan proses bilirubin tak larut air kepada bilirubin yang larut air.

Sebab-sebab lain selain dari yang di atas antaranya adalah kesan dari kelahiran menggunakan forceps (vakum), jangkitan kuman di dalam darah (sepsis), masalah ketidakserasian dengan darah ibu (Coombs Positive),Masalah enzim darah rendah (G6PD)- untuk permasalahan ini sehingga ke dewasa mereka yang menghidapinya tidak boleh memakan makanan yang terkandungnya purin yang tinggi, seterusnya hormon tiroid yang rendah, Masalah hati dan hempedu dan jangkitan virus rubella atau toxoplasma.

Serius atau tidak masalah ini, kelekaan atau kelalaian dalam merawat permasalahan ini, akan mendorong kepada fenomena kernicterus iaitu bilirubin yang tidak larut tadi menembusi lapisan otak bayi yang kurang matang, boleh menyebabkan kematian atau kecacatan kekal, NauzubILLAH.

Dalam kepercayaan sesetengah kaum, mengaitkan masalah kuning dengan tabiat ibu atau ayah yang suka memakai pakaian berwarna kuning atau memakan masakan yang berwarna kuning semasa bayi dalam kandungan, hal ini sebenarnya agak tidak relevan, tetapi masih boleh di’terima dengar’ berbanding kalau mengaitkan masalah kuning dengan mambang kuning, itu lebih haru.
Perawatan di hospital atau secara allopathy melibatkan Terapi lampu (phototherapy) dan Exchange Transfusion (ET) – Proses penggantian darah.

UNTUK MENGELAKKAN JAUNDICE, IBU SEMASA MENGANDUNG DIGALAKKAN :

1) Menelan madu (tanpa air) 3sudu atau meminum air madu 5 sudu (Tiada masalah bagi mereka yang mengalami masalah kencing manis, malahan itu adalah terapi bagi masalah kencing manis)

2) Mengamalkan minum susu kambing 2 cawan sehari, pagi semasa sarapan, malam sebelum tidur. (Sebaiknya dicampur dengan sedikit zaafaran)

3) Mengamalkan meminum pati delima paling kurang 500ml sehari.

4) Banyakkan memakan kurma sebagai sarapan.

5) Mengamalkan memakan buah tin setiap 3 hari.

6) Menelan minyak zaitun apabila umur janin sudah mencapai 5 bulan ke atas.

7) Suami digalakkan menggosok lembut perut isteri yang sedang hamil sambil berselawat sebanyak mungkin.

BAGI MEREKA YANG MENGALAMI MASALAH KUNING INI, ANTARA KAEDAH YANG BOLEH DILAKUKAN ADALAH :

1) Ibu perlu banyak memakan kurma dan menelan madu 1-3 sudu setiap pagi sepanjang tempoh menyusukan bayi, kerana susu ibu adalah yang terbaik untuk merawat masalah kuning, maka pastikan susu ibu tersebut terbaik keadaannya. Antara untuk memastikan jaminan kualiti susu ibu adalah kurma dan madu. 

2) Titiskan 5-7 titis susu kambing ke dalam mulut bayi yang menghidapi masalah kuning tersebut.

3) Jika boleh, elakkan penjemuran kerana kulit bayi masih nipis dan kurang perlindungan, jika terpaksa jemur, maka dijemurkan pada waktu awal dhuha (jam 830pagi -930pagi) lebih dari waktu ini, kulit bayi sudah tidak dapat menerima kepanasan cahaya tersebut.

4) Bayi setiap pagi diberi hisapan madu dari jari ibu atau ayahnya. (Petua ini tidak tertakluk kepada masalah kuning sahaja, malahan kepada yang tidak punya masalah)

5) Buat urutan lembut di pelipis bayi (atas kening), dari pangkal mata dalam ke pangkal mata luar, sambil berselawat atau bertasbih, paling kurang 7x, setiap pagi. (untuk mengelakkan kuning naik ke kepala dan mengelakkan sawan)

Banyak lagi petua untuk ikhtiar menyelesaikan masalah kuning, cuma petua di atas sudah memadai dahulu.


Semoga ALLAH memudahkan urusan kalian.
Wassalam.


♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

07 December, 2014

Punca cepat lapar.

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam Ahad…
dear me :)
Sebelum ni kan,cmaasik nak makan jeeee…. Walaupun pagi tu dah amek heavy/ light bekpes, tak sampai tengah hari dah sibuk cari nak makan lagi…

Nasi? Roti? Susu soya? Kadang3 tu ade jgk ganti dgn supplement Shaklee yg ESP tu, tp tetap jgk rasa lapar.. wuuuuu… kenapakah? Cma rasa mcm cacing jerr… hahahaha.. kena carik ubat cacing ni… kasi cleanse itu cacing yg tak bermanfaat.

Dalam dok pikir pasal ubat cacing tu, ttp jugak gegeh menggogle punca2 or faktor yg menyebabkan kita kerap lapar, meh cma share dgn uols.. :)

Pernahkah mengalami situasi berasa lapar kembali walaupunbaru sahaja selepas makan. Makan berulang-ulang kali dalam kuantitiyang banyak boleh menyebabkan masalah obesiti dan menjejaskankesihatan tubuh badan. Apakah punca yang menyebabkan masalah ini?Berikut dinyatakan beberapa punca yang menyebabkan kita berasa cepat lapar:

1) Minum terlalu banyak minuman manis
Hasil kajian daripadah University of California di San Fransisco mendapati bahawa kandungan gula boleh 'menipu' otak terhadap keinginan untuk makan lebih banyak. Ia menghalang hormon leptin daripada memberitahu otak bahawa kita telah mendapatkan makanan yang secukupnya.
 2) Kerap makan makanan bertin
Makanan di dalam tin terdedah kepada bahan kimia sepertibisphonel-A atau BPA, yang turut mempengaruhi hormon leptin. Ia menyebabkan kita terdorong untuk makan berulang kali yang menjadi salah satu punca terhadap masalah obesiti. Kita boleh makan makanan bertin, tetapi elakkan daripada terlalu kerap.


3) Sarapan pagi yang tidak mencukupi
Hasil kajian terhadap 6746 orang selama empat tahun mendapati bahawa individu yang mengambil 300 kalori ketika sarapan pagi akan meningkatkan pertambahan berat badan sebanyak dua kali ganda berbanding yang mengambil 500 kalori. Sarapan pagi yang tidak mencukupi akan menyebabkan kita makan berulang kali dalam kuantiti yang banyak sepanjang hari.
 4) Tidak makan sayur-sayuran
Sayur-sayuran mengandungi pelbagai khasiat seperti serat, anti oksida dan nutrien yang membantu rasa kenyang tahan lebih lama. Serat dalam sayur-sayuran dapat membantu untuk sistem pencernaan. Nutrien seperti vitamin dan mineral pula mampu meningkatkan imunisasi dalam badan. Seeloknya pilih sayur-sayuran segar untuk dimakan bagi mendapatkan khasiat yang maksimum.
 5) Tidak minum teh kurang gula
Minum teh kurang gula selepas makan akan membuat kita berasa lebih kenyang dan secara tidak langsung dapat mengelakkan daripada makan berulang kali dalam kuantiti yang banyak.
6) Kurang minum air putih
Kita perlu minum 8 gelas atau 2 liter air putih setiap hari, seeloknya minum air putih sebelum mengambil makanan. Kekurangan air dalam tubuh badan berpotensi untuk meningkatkan tahap kelaparan yang akan menyebabkan kita makan dalam kuantiti yang banyak. 
 7) Kebosanan

Sekian punca2nya.. hmm.. cma dapat klasifikasikan sendirik.Punca Lain yg menyebabkab cma lapar adalah BOSAN .. cma kalo frust/ sedih mesti rasa lapar yg over.. hmm.. mungkin jgk tu ye..asal bosan je.. mkn nasi.. asal bosan jer makan nasi.. sbb utama cma nak diet sbb BMI cma dah overweight..

sekrg ni pun byk baju tak muat.dan paling menakutkan kaki cma dah mula rasa sakit bila berdiri lama..dan kadang2 macam kena ‘karen’ kat buku lali tu..kerap jgk kena ‘karen’ tu.. cma diet bukan semata untuk cantik..tapi untuk SIHAT.. esok lusa bila lalai jga pemakanan, sakit, sape yg susah? Wuwuwuwuwuw..
*tetibe

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

06 December, 2014

Resepi Roti Loyang

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam sabtu..
berkurun entri ni dok dalam draf.. meh kita publish.. ehhe..

mesti ramai dah cuba roti ni kan..? sedap.. gebu..gebass..
cekidaut....
Resepi Roti Loyang

Bahan2

500gm tepung roti (boleh juga gunakan 400gm tepung roti dan 100gm tepung gandum)
100gm gula kastor
40gm susu tepung
1st bread improver (boleh diabaikan jika tiada)
11gm yis atau sepeket yis
sebiji telur cmpurkan dgn air sejuk 265gm
80gm butter
1st bread softener


Cara2
  1. Campur bahan kering dan masuk bahan cecair uli sebatikan.
  2. Masukkan butter dan uli hingga doh licin dan elastik
  3. rehatkan 30minit dan kendian tumbuk keluarkan angin
  4. Bulatkan dan rehat hingga doh naik 2x ganda
  5. Bakar suhu 180c   
Siap..selamat mencuba ya..

p/s : boleh dihiasi dgn taburan cheese,gula, choc chip, choc rice, etc yg uols suka..

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

04 December, 2014

Resepi : Sup Pembakar Lemak

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
SalamKhamis.

Alahai…. Lamanya belog kesayangan hamba ni terbiar sepi! Huk huk huk…
Mahap semua..Lately CMa super-duper bz.. [tapi sempat jer setagrem & pesbuk] ehehe..
CMa minta maaf jgk sbb tiada jejak balas berlaku.masa terlalu mencemburui.:’( 
Insyaallah.. ada masa, pelan2 cma kayuh mai jejak na…

Sekarang ni kan, cma tgh mood ‘Berdiet’.. Konon nak target berat badan 65Kg sebelum berakhir December nanti..adela tinggal  dalam 27hari lg. Berat sekarang 73Kg. menangis tengok penimbang tu.. huhu..
Campur tolak semua ada kira2 8-9kg nak reduce. Mampu ke?? Huhu.. insyaallah…Kita ‘DUIT’
Eeheh..

Ni CMa nak share resepi ‘SUP PEMBAKAR LEMAK’ ha kauu.nama tak hengat..ni cma screen short entah dari group mana lupa sudah… huhu.. mintak halal ye..

Menu ni dah jadi menu WAJIB utk cma setiap hari.. So far, So Good.. tak de la lapaq tahan ketaq lutut,mengigil perut je ade.. eheh..sedap..kenyang & berkhasiat.. sup ni tak de lemak/karbo.so bolehlah makan secara kerap.

Bahan-Bahan;
3-6 Bawang Besar Bombay
10 Biji Tomato
1 Btg Lobak Merah
1 Bunga Kobis
2 Biji Lada Capsicum
Air

Cara-Cara;
Potong sayuran kecil-kecil dan masukkan air,rebus selama 10 minit atau sampai empuk.Siap!

P/S: Portion cma buat cikit jer.ubah suai sendri.tp ttp menu yg sama dan cma tambah garam bukit.sikit jer.[Pengambilan Garam berlebihan akan menyebabkan kita berasa lapar]
Sekian.. cubalah.. cuba… :)


♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

03 December, 2014

WW: Ladang Pahalaku :)

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

salam rabu..
Biar gambar berbicara.. :)
 
  
  
  
 
 
  
  

bai bai ^_^

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

25 November, 2014

Donate and Save Arshad Imanshah


بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam Selasa..

Kpd sahabat2 sy yg baik hati & berkemampuan..sudilah kiranya menghulurkan sedikit sumbangan kpd ‪#‎AdikArshad. besar @ kecik nilainya hnya allah yg dpt membalasnya.. Semoga adik arshad cepat sembuh.


Here’s the story for Arshad Imanshah Bin Antashah, the son of Antashah Mohd Nor and Norhafidzah Safri also a little brother to Rania Imelda Binti Antashah

Born on 25 March 2013 weight at 2.67kg in University Malaya Medical Centre.

Day 3 of life, Arshad had been diagnose for jaundice.. normal for babies as he was also a premature baby that was born at 35weeks. After 30 days, he was still with jaundice and doctor advise as a prolonged jaundice that willl disolve by 3 months or earlier.

Days goes by, he was still jaundice at day 40 of life. With numerous followup to the hospitals, an ultrasound was scheduled to confirm that all is normal and he is just having prolonged jaundice. However, something else was discovered. His bilirubin – count for jaundice was still high and from the ultrasound, the gallblader was too small. This caused the bilirubin was not been process directly to his intestine that caused jaundice, swallon at his right of his stomach which is the liver.He has been diagnose as Biliary Atresia stage 3 and the solution for this will be a Kasai procedure. Kasai operation has been scheduled on 6 June 2013 at the age 2 and a half months. 

Recently checkup and hospitalization, at the age 13months his liver condition has not been improving much and special infant milks and care is needed for him. Specialist team from University Malaya Medical Centre has refered Arshad to NUH Singapore and a liver transplant is needed as soon as possible. 

As Arshad parents, we would want to give the best for him and we would like to seek your kindness in donating any amount for us to have the liver transplant. Here's the estimate cost breakdown after been briefed by the transplant coordinator in Singapore.

Below are the liver transplant cost given by the NUHS: 
Liver assesment before transplant: 15-20k Sing dolar
Liver transplant: 200k Sing dolar
Followup post transplant: 2k Sing dolar

Maybank acc num: 5628 4350 6388 
Account holder name: Antashah Mohd Nor (Father of Arshad Imanshah)
Email: imanimalda@gmail.com

-------------------------------------

Arshad Imanshah bin Antashah dilahirkan sempurna sifatnya pada tanggal 23 Mac 2013 dan diharapkan agar menjadi anak yang soleh serta pemimpin keluarga apabila dewasa kelak. 

Kegembiraan menyambut kelahiran Arshad ke dunia diuji dengan demam kuning yang berlanjutan. Arshad Imanshah disahkan menghadapi Biliary Atresia tahap 3 atau barah hati ketika usianya 2 setengah bulan. Arshad dinasihatkan oleh pakar perubatan PPUM untuk menjalani pembedahan bagi membuang hempedu tersumbat yang mengakibatkan Arshad mengalami komplikasi pada hati. Alhamdulilah pembedahan berjaya dan Arshad kembali ceria.

Namun, setelah 10 bulan selepas pembedahan Kasai, fizikal Arshad masih tetap kuning dan kesihatan hatinya semakin merosot. Arshad kerap dimasukkan ke hospital untuk tempoh yang lama kerana mudah terkena jangkitan kuman pada hatinya. Arshad mendapat rawatan dari Pusat Perubatan Universiti Malaya dan pakar mencadangkan untuk menjalani pembedahan pemindahan hati di Singapura bagi membolehkan Arshad untuk meneruskan kehidupan.

Namun sedemikian, kos pembedahan pemindahan hati Arshad dan rawatan susulan memakan belanja yang amat mahal. Berikut adalah rumusan anggaran kos:
Pemeriksaan sebelum pemindahan hati: 15-20k Sing dolar
Pemindahan hati: 200k Sing dolar
Rawatan susulan sebulan: 2k Sing dolar

Dengan rasa rendah hati, semoga anda dapat membantu sebanyak mungkin agar Arshad Imanshah dapat menjalani pembedahan pemindahan hati dan diberi kekuatan untuk berjuang dalam meneruskan hidup. Secebis hati merintih untuk diselamatkan.
 

--------------------------------------------------
No. Akaun Maybank: 5628 4350 6388 
Nama Pemilik Akaun: Antashah Mohd Nor (Bapa Arshad Imanshah)

hulurkan tangan, ringankan beban


♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

22 November, 2014

Permohonan BR1M 4.0 2015 online


بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
SalamSabtu…
Sedikit maklumat untuk mereka yg ingin mengemaskini Brim 4.0

Daftar Borang Brim 2015 Online & Kemaskini Brim 4.0. Sebenarnya terdapat 2 cara untuk daftar Brim 2015 (Brim 4.0). Samada anda hantar dengan cara :-

1) cara konvensional dengan cara mengisi borang Brim 2015 (Brim 4.0) secara hardcopy ataupun ;
2) secara atas talian, Daftar Borang Brim 2015 Online & Kemaskini Brim 4.0

Syarat Permohonan Brim 2015 Online & Kemaskini Brim 4.0

Sebelum itu, pastikan anda semak terlebih dahulu samada anda layak atau tidak siapa yang layak untuk bantuan Brim 2015 (Brim 4.0) ini.
  1. Warganegara Malaysia
  2. Perempuan @ lelaki yang menjadi ketua kepada isi rumah/ahli yang tinggal serumah dengan jumlah pendapatan kasar
  3. Andaikata pendapatan bulanan isi Rumah anda RM4,000 dan ke Bawah – Dapat BR1M RM450
  4. Bujang yang berumur 21 tahun dan ke atas dengan jumlah pendapatan kasar bulanan RM2,000 dan ke bawah – Dapat RM300
  5. Manakala bagi pendapatan bulanan isi rumah antara RM3,000 sehingga RM4,000 – Dapat RM450 
surat pemberitahuan ini telah pun  mula di hantar.

Download Borang Brim 2015 (Brim 4.0)?

Kepada yang pernah daftar borang BRim Malaysia online ataupun offline sebelum ini, anda hanya perlu kemaskini borang Brim 4.0 2015 kali ini. Dan duit Brim kali ini akan diagihkan terus ke akaun bank anda. Lebih mudah dan cepat.

Untuk pengetahuan, Permohonan untuk mengemaskini Brim secara atas talian ataupun hantar sendiri borang bermula dari 1 disember hingga 31 disember 2015. SELEPAS dari tarikh itu tidak akan diterima.

Sebarang komen berunsur POLITIK akan di Delete yaw!

Peaceeeeeee!!!!



♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

21 November, 2014

Lirik Erti Al Fatihah - Voice Of Ummi

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam Jumaat..


Dah baca surah Al-Kahfi?
Klu lupa, cepat2 baca ye..kalo dapat hafal MasyaAllah.. lagi best
Mudahnya mencari pahala… :)

Uols mesti dah pernah dengar lagu ni kan? Comel suara budaknye..
Lirik asal lagu ni sebenarnya dari Surah Al-Fatihah..
Alhamdulillah… pendekatan yg amat baik utk anak3 kita..
Daripada menghafal lagu yg lagha tu kan..kan kan..

Seri masa mini konvo di pastinya tempoh hari ade mempersembahkan lagu ni.. comel je tgknye…
Pernah jugak sebelum pementasan tu, seri ada menguji vocal die depan cermin tau..sorang2 sambil pegang sikat.. hahaha…
Meh cma share dgn uol..mesti mulut pon terasa nk menyanyi jgk..

Lirik Erti Al Fatihah - Voice Of Ummi

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Segala Puji bagi Allah,
Tuhan Semesta Alam
Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Yang Menguasai hari pembalasan

Hanya kepadaMu (Ya Allah)
kami menyembahMu (Ya Allah)
hanya kepadsMu kami mohon pertolongan

Tunjukilah kami jalan yang lurus
(yaitu) jalan orang-orang yang Kau kurniakan ni’mat kepada mereka,
bukan (jalan) mereka yang dimurkai
dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat

Yang ni bacaan Surah Al-Fatihah beserta Terjemahan.


al kahfi
al fatihah
SayyidulAyyam :)

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

20 November, 2014

Pengakuan Suami Mah Curang

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Semoga Senantiasa Berada didalam lindungan Dan rahmat allah yg maha esa hendaknya...
Salam Khamis… 

Heh heh..
Cma pon nak menyibuk jgk psl kes ni..
Dah lama kes ni jadik Viral, CMa jer baru tawu..
Dan tercetus rasa emosi yg melampau…
Muehehe…

Satu persatu perenggan tu dibaca..
Makin lama.. makin rasa disimbah petrol pulak api kemarahan ni..

Oh suami..
Kerana isteri kau tak cantik, selekeh & ketat seperti dulu,
Kau jadikan Alasan sebagai tiket untuk kau berzina selama 10 tahun tanpa pengetahuan isteri kau..
Isteri yg sanggup korbankan kecantikan dia, hidup dia demi menghambakan diri pada kau..
Bertarung nyawa melahirkan zuriat kau… ini balasan yg kau pada dia?

Serius, CMa rasa sedih & pedih bagai ditikam2..
Salah isteri ke kalau serabai macam tu sbb dibiarkan KESEORANGAN menguruskan hal rumahtangga?
Pada CMa,
Ada salahnya isteri sbb bila terlalu sibuk menguruskan hal rumahtangga,dia gagal menghias diri..
TAPI, cma paling salahkan SUAMI sbb jadikan itu sbgai alasan.
Tak boleh ke secara jujur bgtau kat isteri sekian sekian sekian…dah terkantoi ni, pandai pulak dok cerita A to Z apa sebabnya..kenapa tidak mula2 dulu? ni pun allah nak tunjukkan.. kantoi dengan isteri.. tu pun kalo tak kantoi, maunye sampai kiamat dok berzina.
Nauzubillahminzalik!

Tak boleh nak terus menulis menaip lagi..
Ketaq tangan aihhh..marah punya pasal..
CMa? Ape ade hall..nikahkan sajorkkk

Hahaha…padan muka..orang lain punya hal, kita pulak rasa nak marah..
Nasihat untuk isteri2 diluar sana, Beware.. jadikan ini sbgai iktibar..
baca artikel penuh Pengakuan Suami Curang Kat Sini.
*nak komen lari dari tajuk?*
Rasa lapaq pula.. Breakfast apa pagi ni?


♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

♥ Best Pings ♥

♥FaceBook ♥

♥ Library ♥