♥ Pn Belog ♥

My photo
Assalammualaikum :) Saya CMa, Ummi Seri & Faiz, 32 tahun 2017, Salam Perkenalan.. ^_^ ////Comment Disable. Sekiranya ada pertanyaan atau sebarang maklum balas, bolehlah berhubung dengan CMa di :- Shiemacma@gmail.com mekasih :)

30 April, 2011

.::bILa lelaKi keHiLanGan tuLanG rusUk::.

السلام عليكم ورحمة الله.... 
Selamat pagi readers...semoga kalian semua sentiasa berada dlm rahmat dan dilindungi allah selalu...jom layan citer nie nak?


WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?

LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku.

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur,
Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi
merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk
sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan
masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi
membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan
cinta satu sama lain.

Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai
menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak
"Kamu tidak cintakan saya lagi!!!".

LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga
berteriak
"Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"
Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.

LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang
telah tertumpah tidak mungkin untuk dicedok kembali. Dengan berlinang air
mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad
untuk berpisah.
"Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi
Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha
mencari khabar akan kehidupan WANITA.

WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.

LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.
Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di
hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana
banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah
dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?

WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: Belum.

WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu
nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya.

Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai.Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang
dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah
terlambat...

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati.. Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai?

Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan
akibat yang akan diterima??


•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♥♥♥♥♥♥♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•

Prinsip ABC

Ambil yang baik
Buang yang buruk
Ciptakan yang baru

*AUTOPUBLISH* 

Notacmot~Keep Istiqomah wa HAMASAH

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

29 April, 2011

.::cUti berBlOg::.

السلام عليكم ورحمة الله....
Selamat pagi readers...semoga kalian semua sentiasa berada dlm rahmat dan dilindungi allah selalu...
huhu..sedihnye nk gtau…huk huk……
Cma nk cuti berblog....
cuti berapa lama??.......x tahu lagi..tgk la..keadaan camana..
Huhuhuhuh... L..

CUT!
Okelah..xmo memain..actually..mlm nie cma nk balik kampung..destinasi yg ingin kutuju adelah simpang 4 semanggol perak..-kampung tokwan & tok belah ayah..hehehe..
google ads
Cma berbalik kampung selama 4 hari-(cehh..4 hari pun nk bising)..huk huk..
Tgk la..kalo kat kampung “line” mengizinkan cma sure akan terjah umah uols..kalo x de line..nampaknye..rindulah cma kat blog..lelebih lagi ngan uols semua..huk huk huk..jgn lupe tinggal komen..insyallah,cma terrrjah kembali..

Adehh...lama x jalan jejauh ni..teruja pun ade nk balik kampung.. almaklumle..dah 4 tahun x jejak ke semanggol sane..rinduu..rindu..

Uols...doakan perjalanan cma nnti selamat pergi dan selamat pulang ye..
Nnti cma snap pic bebanyak..ngan  bwak balik buah koko,limau bali,ciku, namnam,nona,durian..nyum2...utk tatapan uols ye..kekeke..nk suap,jauh..jamu mata je le..
google ads
Rindunye kat kampung...jakun nk cuci mata..

tgk sawah bendang tmpat kaki ku yg comel melekat lekit ngan pacat& lintah..hihi
tgk parit kat depan tempat ku berkubang sampai dirembat oleh ayah..huhu..
tgk parit kat belakang,tempatku memancing ikan sepat sampai legam2 kulit,hehe
tgk kat padang bola tempat ku mengusha pakwe2 askar sampai kene baling ngan bijik sawit-itu kje sepupuku yg nakal..hahahaha..
dan..nk tgk pangkin tu..pangkin yg penuh dgn seribu satu memori ..*_*

okelah uols..byk benor cma membebel ni..nnti boring pulak nk bace panjang berjele..
Sebelum mengundur diri yg comel ni(comel tawww >_<)...cma nk mintak maaf byk2 kat uols semua..kalo ada kata2 @ tulisan yg tidak sesuai hingga menyentuh hati mana2 pihak..ampunkan lah diriku yg comel ini...(perasannn lg)

buat pengomen tegarrrrrr & x tegarrrrrr,terima kasih berjuta2 lemon..coz uols la tulang belakang teratak biru cma ni..pemangkin traffic kat kcni
(ceh..berfalsafah la pulakkk)
google ads
Buat semua follower samada yg dah lama ikut @ baru ikut teratak cma ni..macih byk ye.. lebiu all...muahhh...muahhh..

notacmot~mood-balik kampung..

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

28 April, 2011

.::aNaK tuDung PEnamBaH dOsa::.

السلام عليكم ورحمة الله....
Selamat pagi readers..huhu..tanda2 nk demam semakin menghampiri ni..tahun ni kurang sungguh antibody..asik2 demam..anak2 pun dah berjangkit jugak..xpe la..redha..kesejahteraan tu dtgnye dari allah..allah sygkan kita..sbb tu allah bagi sakit kat kita supaya terus2 ingatkan penciptaNYA..allahuakbar..

google ads
 Penambah dosa??
agak2 uols la kan,ape agaknye penambah dosa yg cma nk korek2 nie ye..tapi..sebelum tu…cma nk mintak maaf..ini hanyalah pendapat cma ye..
pernah tak uols terjumpa/terlihat yg ini…
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Google ads
Tu dia…
*
*
*
*
*
*
*
google ads
 dan lagi..
*
*
*
*
*
*
google ads
*
*
*
*
*
*
*
*
google ads
*
*
*
*
*
*
google ads
Ini lah yg cma maksudkan..siyes!1st time cma tgk dah rasa terkejut..sapelah agaknye pereka fesyen muslimah nie ye..cma sendiri sudah payah nk selindung “bonggol unta” ni..yg ni pulak lagi nak menonjolkan..apekah??utk uols yg dah tahu xpe..baca lagi..utk uols yg x tau..kenapa cma ckp anak tudung ni penambah dosa,meh kita baca sama2..

عن أبي هريره قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم صنفان هن أهل النار لم أرهما قوم معهم سياط كأذناب القبر يضربون بها الناس ونسأ كاسيا عاريات مميلات مائلات رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وإن ريحها ليوجد من ميز كذا و كذا

Maksudnya: “ Rasulullah pernah bersabda dua golongan ahli neraka yang tidak pernah aku lihat, kumpulan manusia yang memegang cemeti seperti seekor lembu lalu memukul manusia (zalim) dan perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang cenderung dan mencenderungkan kepada menarik perhatian orang lain, rambut mereka seperti bonggol unta, mereka ini tidak akan masuk ke syurga dan tidak akan mencium baunya walaupun baunya boleh dicium dengan jarak sekian sekian.
 

Huhu...cakap la cma ni tak up todate ke,ketinggalan zaman ke..
(ade aku kesah?hahaha..)
google ads
tp, trend pemakaian tudung semakin gila.pakai tudung litup utk fesyen..bukan utk menutup aurat.cma nk ckp lebih pun,kene cermin juga diri sendiri yg serba sebuk kekurangan.. terpulanglah pada pendapat uols.hehe..kalau bagi free kat cma pun cma x mo pakai..lalalalala..
tepuk dada tanya selera.... 
(eh,,ade org kata peribahasa tu dah lapuk)..
so..tepuk dada tanya IMAN...

Notacmot~dunia fesyen semakin menggila..-setuju @ x?

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

27 April, 2011

.::tIps-tIps berdIet::.

السلام عليكم ورحمة الله....
Merayap punya merayap..terjumpe lah tips2 utk diet yg sihat..ha..elok sgt la tu utk cma yg sedang ingin berdiet ni,bagus jugak utk uols yg tgh jaga pemakanan....huk huk..jom kite cekidaut….
google ads
Diantara amalan yang patut anda lakukan ialah:-

1.
JANGAN BERLAPAR
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar 'muscle'(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak.
Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi

2.
AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN
Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak terasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3.
MINUM 8 GELAS AIR SEHARI
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh.
Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak

4.
ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh

5.
KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.

6.
AMBIL SARAPAN PAGI
Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya.Bagaimana ia terjadi?
Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

7.
MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8.
KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.

9.
MAKAN SIKIT TAPI BANYAK KALI
Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10.
ELAK MAKANAN RINGAN
Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11.
MENTEGA
Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.

12.
MAKAN DILUAR
Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.
google ads
13.MAKAN LEBIH SAYUR & BUAHAN
Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.

14.
TIMBANG
Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet

15.
AMBIL MAKANAN YANG BEREMPAH
Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16.
PILIH MAKANAN YANG BERASASKAN BIJIRIN DAN KEKACANG.
Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

17.
SIMPAN SATU DIARI
Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.

18.
TUMPUKAN PERHATIAN UNTUK SIHAT, BUKAN KURUS!
Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.

19.
MEMASAK MAKANAN
Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.

20.
MEMILIH HIDANGAN
Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!

21.
BERJALAN JALAN SELEPAS MAKAN
Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga.
Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.

22.
BERBELANJA
Khusus bagi kaum wanita, yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.

23.
GERAKKAN PUNGGUNG
Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif.
Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.

24.
PENGGUNAAN GULA
Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori

25. SENAMAN RINGKAS
Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing:-- Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat- Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi, naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif- Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam- Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah- Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.
google ads

Notacmot~ingat tu cma diet utk sihat..bukan utk kurus ye….. >_<

♥Ucapkanlah لا إله إلا الله محمد رسول الله♥

♥ Best Pings ♥

♥FaceBook ♥

♥ Library ♥