♥ Welcome ♥

♥ Pn Belog ♥

My photo
Salam Doploh Doploh TiGa. Owner Blog Kejap Ade. Kejap Takde.

19 October, 2011

.:korang tanye,aku jawabkan :.

السلام عليكم ورحمة الله....
Selamat pagi....hye readers...semoga kalian semua berada dalam lindungan dan rahmat allah yg esa selalu...

Ari ni moh kite buat sesi bersoal jawab jap ea..hehehe...^_^
google ads
 
Korang tanye:
 “Habis nanti macam mana nak cari isteri?”

Aku jawab:
Apesal jauh sgt ko pikir nih? Berserah pada Allah sbb Dia Maha Mengetahui
...
Telah ditentukan di LuhMahfuz siapa jodoh kaw la!
Sampai masa sampai waktu, siapa di hatimu dia jua jodohmu (hah cun tak ayat aku)

Korang tanye:
 “Bukan kita kena USAHA ke?”

Aku jawab:
memanglah kena usaha tak akan la aku nak duduk rumah tunggu orang minang aku pulak! aku laki!
tapi COUPLE tu bkn usaha utk kawen! tu usaha utk puaskan nafsu!
baik kumpul duit, persiapkan diri dgn tanggungjawab, tuntut ilmu utk bersedia jadi AYAH
Dah cukup sume~pergilah meminang seseorang yang berkenan di hati

Korang tanye:
 “Nanti kena REJECT macam mana?”

Aku jawab:
dah nak REJECT..so?kalau ko kapel pun lepas tu pompuan tu sebenarnya tak suke ko pon..ko dpt fizikal dia jer, bkn hati dia..fikir positif lah! Allah taw apa yg terbaik utk ko..

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (البقرة: 216)

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu me-nyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah: 216)

kita kenalah REDHA dengan ketentuanNYA
Asal nak kapel? takut kehilangan? cit, cuak! gentleman sikit la wei

Korang tanye:
 “Kalau dah berkenan di hati macam mana?”

Aku jawab:
Lagi senang kerja. Siapkan sume, da masuk u keja ada duit, ilmu penuh di dada~Masuk Minang
Lama sangat nak tunggu kerja? Kalo korang love dia betul2 berapa tahun pun no problem la wei
simpan jer dalam hati kalo korang suke kat someone..cuba test berpa lama korang leh suka kat bdk tu?maybe perasaan korang tu just ACCIDENTALLY CRUSH only~
ada byk yg lagi baik kat depan tu nanti..lol #_#

Korang tanye:
Orang lain kapel, lepas da berapa tahun kahwin..OK jer!

Aku jawab:
Sebelum tu meh sini aku nak ketok kepala ko kasi pikir sikit!Cuba pikir, maybe diorang dapat mendirikan rumah tangga, dapat baby comey..Tapi cuba ko pikir betul2...agak2 dosa diorang sebelum diorang kahwin tu terhapus camtu je ker?Maybe diorang da kahwin, da berjaya la kan tapi diorang takkan dpt padamkan hakikat yg sebelum diorang kawen diorang bergelumang dgn nafsu...Antara org yg kawen tanpa kapel dgn org yg kapel pastu kawen ko rasa yang mana lebih mulia? Lu pikir la sendirik! haha

Korang tanye:
“Eleh~ budget ko baik sangat arr? Ramai jer yang couple. Bahagia jer aku tgk.”

Aku jawab:
Habis? Ko ada masalah? Berani ker ko gado ngan aku? menarik gak!Aku sampaikan ilmu yg org bagi kat aku..korang nak ikut ke tak korang pun yer hal!

dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.” (az-Zariyat: 55)

Korang tanye:
Alamak brader, kubur masing2 lain2..ko kisah apa!

Aku jawab:
Sebab kubur lain2 la aku nak selamatkan ko siap2 kat dunia ni..kat dalam kubur nanti ko jerit melalak pon aku tak boley nak tolong da..lol @_@

Korang tanye:
 “Mak & ayah restu lah.”

Aku jawab:
Memanglah mak bapak ko restu, tapi ada ko pikir restu Allah?agak2 Allah redha ker ko berhubungan sebelum ada ikatan yg sah ea? hurm

Kepada yang agak2 terasa tu..jangan marah dulu, marah tu dtg dari ego, ego tu sebahagian dari nafsu
Ego selalu buat manusia nampak dia sorang jer yang betul, walaupun dia sendiri taw dia salah..Maybe ada yg rasa "impossible aku nak berubah" xpe, xsalah takut dgn diri sendiri, perlahan2..yang penting dapat berubah..biar lambat asal selamat.

*sumber~email

Notacmot~ade pertanyaan lgi?? ^_^