♥ Pn Belog ♥

My photo
Assalammualaikum :) Saya CMa, Ummi Seri & Faiz, 32 tahun 2017, Salam Perkenalan.. ^_^ ////Comment Disable. Sekiranya ada pertanyaan atau sebarang maklum balas, bolehlah berhubung dengan CMa di :- Shiemacma@gmail.com mekasih :)

15 October, 2010

~Kamu&hartamu adalah milik ayahmu~

jom..layan citer ni..~~


google ads

Tdpt 1 riwayat yg ckp pjg bkaitan dgn hal ini.Dr Jabir Ra mriwayatkn,ada laki2 yg dtg mnemui Nabi Saw dn mlapor,dia bkta:"Ya Rasulullah,ssungguhnya ayahku ingin mngambil hartaku ...." "Pergilah Kau mbw ayahmu kesini", perintah beliau.

Brsamaan dgn itu Malaikat Jibril trun mnyampaikn salam dn pesan Allah kpd beliau.Jibril bkta: "Ya, Muhammad, Allah 'Azza wa Jalla mngucapkn salam kpdmu,dn brpsan kpdmu,klu orangtua itu dtg, engkau hrus mnanyakan apa2 yg dkatakn dlm hatinya dn tdk didngrkn oleh teliganya.

ktika org tua itu tba, mka nabi pn brtnya kpdnya: "Mgpa anakmu mngaduknmu? Apkah benar engkau ingin mngambil wangnya?" Lelaki tua itu mnjwb: "Tnyakn sja kpdnya,ya Rasulullah,bknkh sya mnafkahkn wang itu utk bbrpa org ammati (saudara ayahnya) atau khalati (saudara ibunya,)atau utk kperluan sya sndiri?" Rasulullah bersabda lgi: Lupaknlh hal itu.

Skrg ceritakanlh kpdku apa yg engkau ktakn di dlm hatimu dn tk prnh didengar oleh telingamu!" Mka wajah keriput lelaki itu tiba2 mnjdi cerh dn tmpak bhgia,dia brkaa: "Demi Allah, ya Rasulullah, dgn ini Allah Swt bkenan mnmbh kuat keimananku dgn ke-Rasul-anmu.Mmg sya prnh mnangisi nasib mlangku dn ke2 telingaku tk prnh mdngrnya ..."

Nabi mdesak: "Ktakanlh, aku ingin mdngrnya." Org tua itu bkta dgn sedih dn airmata yg blinang: "Saya mngatakn kpdnya kata2 ini:

'Aku mngasuhmu sjak bayi dn mmeliharamu waktu muda.
Semua hasil jerih-payahku kau minum dan kau reguk puas.
Bila kau sakit di malam hari, hatiku gundah dan gelisah, lantaran sakit dan deritamu, aku tak bisa tidur dan resah, bagai akulah yang sakit, bukan kau yang menderita.
Lalu airmataku berlinang-linang dan meluncur deras.
Hatiku takut engkau disambar maut, padahal aku tahu ajal pasti akan datang.
Setelah engkau dewasa, dan mencapai apa yang kau cita-citakan, kau balas aku dengan kekerasan, kekasaran dan kekejaman, seolah kaulah pemberi kenikmatan dan keutamaan.
Sayang..., kau tak mampu penuhi hak ayahmu, kau perlakukan daku seperti tetangga jauhmu.
Engkau selalu menyalahkan dan membentakku, seolah-olah kebenaran selalu menempel di dirimu ..., seakanakan kesejukann bagi orang-orang yang benar sudah dipasrahkan.'

Selanjutnya Jabir berkata: "Pada saat itu Nabi langsung memegangi ujung baju pada leher anak itu seraya berkata: "Engkau dan hartamu milik ayahmu!" (HR. At-Thabarani dalam "As-Saghir" dan Al-Ausath).
Rasulullah Saw pernah berkata kepada seseorang, "Kamu dan hartamu adalah milik ayahmu." (Asy-Syafi'i dan Abu Dawud)

tambahan..

inti dari hadits tsb adalah kewajiban seorang anak untuk menafkahi orang tuanya, krna dalam harta anaknya terdapat hak orang tua. sebagaimana sabda nabi berikut: Ibu dan Bapa berhak makan dari harta milik anak mereka dengan cara yang makruf. Seorang anak tidak boleh makan dari harta ibu bapanya kecuali dengan izin mereka. (HR. Ad-Dailami).
Jangan mengabaikan (membenci dan menjauhi) orang tuamu. Barangsiapa mengabaikan orang tuanya maka dia kafir. (HR. Muslim) Penjelasan: Yang dimaksud kufur nikmat dan bukan kufur akidah. Ibu dan Bapa berhak makan dari harta milik anak mereka dengan cara yang makruf. Seorang anak tidak boleh makan dari harta ibu bapanya kecuali dengan izin mereka. (HR. Ad-Dailami).


Subhanallah.. setiapkali cma baca, hati cma tersentuh dan air mata mesti mengalir sedih..

♥ Library ♥

♥ Traffic ♥